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問いに値するものとはなにか?

What is Worthy of Question (1957) - Heidegger


Heidegger - What is Worthy of Question (1957)

池田光穂


In his 1957 writings, especially within lectures like The Nature of Language, Martin Heidegger argued that the question itself, particularly the fundamental question of Being (Sein), becomes what is most worthy of questioning, challenging philosophy's usual focus on answers, by revealing how our understanding of Being is tied to language and historical epochs, with modern technology obscuring this deeper questioning by reducing everything to calculable resources. He points out that what's "worthy of question" isn't just what exists, but what it means for anything to be at all, a sense lost when nature becomes mere "standing reserve" (Bestand) for technological exploitation, making poetry and authentic truth also worthy of questioning.
1957年の著作、特に『言語の本質』などの講義の中で、マーティン・ ハイデガーは、疑問そのもの、特に存在(Sein)という根本的な疑問こそが、最も疑問を投げかける価値のあるものになると主張した。それは、存在の理解 が言語や歴史的時代とどのように結びついているかを明らかにし、現代の技術がすべてを計算可能な資源に還元することで、このより深い疑問を覆い隠している ことに異議を唱えるものである。彼は、「疑問に値する」ものは、単に何が存在するのかではなく、何かが存在することの意味そのものであると指摘している。 この意味は、自然が技術的搾取のための単なる「常備資源」(Bestand)となったときに失われ、詩や真の真実も疑問に値するものとなる。

Key Ideas in Heidegger's 1957 Context:
The Primacy of Questioning: Heidegger emphasizes that proper thinking begins with questioning, and the most fundamental question is the "question of being" (the meaning of Sein).
Critique of Technology: Modern technology (Gestell, or Enframing) challenges authentic questioning by revealing entities as mere calculable resources (Bestand) rather than as meaningful presences, distorting our understanding of Being.
The Role of Language & Poetry: Language and poetry, which once revealed truth, are now threatened by technology's calculative thinking, making their ability to disclose Being itself worthy of deep questioning.
Being-Historical Epochs: Heidegger saw history as a sequence of "epochs of Being," with our current technological age being one where Being's meaning is profoundly obscured, making the very possibility of true questioning a critical issue.
ハイデガーの1957年の文脈における主要な思想:
問いかけの優先性:ハイデガーは、真の思考は問いかけから始まることを強調する。最も根本的な問いは「存在の問い」(Seinの意味)である。
技術批判:現代技術(ゲステル、すなわち枠組み)は、存在を意味ある現前としてではなく単なる計算可能な資源(ベスタン)として露呈することで、真正な問 いを阻害し、我々の存在理解を歪めている。
言語と詩の役割:かつて真理を顕現した言語と詩は、技術による計算的思考によって脅かされ、存在そのものを開示する能力が深く問われるべき状況にある。
存在-歴史的時代:ハイデガーは歴史を「存在の時代」の連続と見なした。現在の技術時代は存在の意味が深く覆い隠された時代であり、真の問いかけの可能性 そのものが重大な問題となっている。
In essence, when Heidegger asks "What is Worthy of Question?" in 1957, he's asking:
How can we get back to the original, fundamental questions about existence?
What has become so obscured by our technological world that we no longer even see it as a question?
How does language itself, especially poetry, relate to this obscured meaning of Being?
要するに、ハイデガーが1957年に「問うに値するものは何か?」と問 うとき、彼はこう問うているのだ:
存在についての根源的で根本的な問いに、どうすれば戻れるのか?
技術的な世界によって、何がこれほどまでに覆い隠され、もはや問いとしてすら認識できなくなったのか?
言語そのもの、特に詩は、この覆い隠された存在の意味と、どう関わっているのか?














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