ならずよんで ね!

エイジレス・セルフ

 On Thesis of Ageless Self by Sharon R. Kaufman

池田光穂

エイジレス・セルフ(=加齢をしない自己)とは、加齢を重ねても、年齢意識 が増加しない主観的な高齢者の心のあり方のことである。

医療人類学者のシャロン・カウフマン(Sharon Kaufman, 1948- )は、米国西 海岸の高齢女性へのインタビューを通して、彼女たちの内的主観は、いつまでも加齢を経験しておらず、その心(気持ち)は若いままであることを「発見」し て、それを、Ageless Self エイジレス・セルフ、すなわち「年齢を重ねない自己(Ageless Self)」あるいは、《加齢意識から自由 になった主体》について議論を書物にまとめた。

"Among the many studies of aging and the aged, there is comparatively little material in which the aged speak for themselves. In this compelling study, Sharon Kaufman encourages just such expression, recording and presenting the voices of a number of old Americans. Her informants tell their life stories and relate their most personal feelings about becoming old. Each story is unique, and yet, presented together, they inevitable weave a clear pattern, one that clashes sharply with much current gerontological thought. With this book, Sharon Kaufman allows us to understand the experience of the aging by listening to the aged themselves. Kaufman, while maintaining objectivity, is able to draw an intimate portrait of her subjects. We come to know these people as individuals and we become involved with their lives. Through their words, we find that the aging process is not merely a period of sensory, functional, economic, and social decline. Old people continue to participate in society, and—more important—continue to interpret their participation in the social world. Through themes constructed from these stories, we can see how the old not only cope with losses, but how they create new meaning as they reformulate and build viable selves. Creating identity, Kaufman stresses, is a lifelong process. Sharon Kaufman's book will be of interest and value not only to students of gerontology and life span development, and to professionals in the field of aging, but to everyone who is concerned with the aging process itself. As Sharon Kaufman says, "If we can find the sources of meaning held by the elderly and see how individuals put it all together, we will go a long way toward appreciating the complexity of human aging and the ultimate reality of coming to terms with one's whole life." - ペーパーバック版の宣伝文より

「加齢や高齢者に関する多くの研究の中で、高齢者が 自らを語る資料は比較的少ない。この興味深い研究では、シャロン・カウフマンは、まさにそのような表現を奨励し、多くのアメリカ人高齢者の声を記録し、紹 介している。彼女の取材対象者は、自分の人生について語り、高齢になることについて最も個人的な感想を述べている。それぞれの物語は独特だが、それらをま とめてみると、必然的に明確なパターンが浮かび上がり、それは現在の老年学における多くの考えと大きく対立している。この本を通して、シャロン・カウフマ ンは、高齢者自身の声に耳を傾けることで、高齢化の経験を理解することを可能にしてくれる。カウフマンは客観性を保ちながら、取材対象者の親密な肖像を描 き出している。私たちは、これらの人々を個人として知り、彼らの生活に関わっていく。彼らの言葉を通して、高齢化は単に感覚、機能、経済、社会的な衰退の過程ではないことがわかる。高齢 者は社会に参加し続け、さらに重要なことに、社会世界への参加を解釈し続けている。これらの物語から構築されたテーマを通して、高齢者が損失に対処するだ けでなく、実行可能な自己を再構築し、新たな意味を創出していく様子を見ることができる。アイデンティティの形成は、カウフマンが強調するように、生涯に わたるプロセスだ。シャロン・カウフマンの著書は、老年学や生涯発達を学ぶ学生や、高齢化分野の専門家だけでなく、高齢化プロセス自体に関心を持つすべて の人にとって、興味深く価値あるものとなるだろう。シャロン・カウフマンが言うように、「高齢者が持つ意味の源泉を見つけ、個人がそれらをどのように組み 立てているかを理解できれば、人間の老化の複雑さと、人生全体と向き合うという最終的な現実を理解する上で、大きな一歩を踏み出せるだろう」と。」

Sharon Kaufman PhD is Professor Emerita and former Chair (2012-2018), Dept. of Anthropology, History and Social Medicine at the University of California San Francisco. Her work explores topics at the intersection of medical knowledge and society’s expectations for health. Her research has examined the changing culture and structure of US medicine; health care delivery at the end-of-life; the relationship of biotechnologies to ethics, governance and medical practice; the shifting terrain of evidence in clinical science; practices of risk assessment; mistrust of science, and memory, consciousness and dementia.
シャ ロン・カウフマン博士は、カリフォルニア大学サンフランシスコ校(UCSF)人類学・歴史・社会医学部門の名誉教授であり、同部門の部門長(2012年 ~2018年)を歴任しました。彼女の研究は、医学知識と社会の保健に対する期待との交点にあるトピックを探求している。彼女の研究は、米国の医療の文化 と構造の変化、終末期の医療、バイオテクノロジーと倫理、ガバナンス、医療行為との関係、臨床科学における証拠の変遷、リスク評価の実践、科学に対する不 信、記憶、意識、認知症などを対象としている。
The National Institute on Aging and the National Institute on Nursing Research at the NIH funded her research from 1983 – 2013. For 30 years she was core faculty in the joint Medical Anthropology Program UCSF/UCB and worked with medical and nursing students at UCSF. She mentors students, post-doctoral fellows and faculty from a variety of disciplines and lectures locally, nationally and internationally.
1983 年から2013年まで、NIHの国立老化研究所および国立看護研究研究所から研究資金援助を受けた。30年間、UCSF/UCBの共同医療人類学プログラ ムの中心メンバーとして、UCSFの医学および看護学の学生を指導。さまざまな分野からの学生、博士研究員、教員を指導し、地元、国内、海外で講演活動を 行っている。
Her most recent book, Ordinary Medicine: Extraordinary Treatments, Longer Lives and Where to Draw the Line (Duke U. Press 2015) is an ethnographic story about the dilemmas twenty-first century American health care poses. Centered on the intersection of medicine and our aging society, the book is about the structure and culture of the entire biomedical health care enterprise, from research funding for treatments, to what gets funded by Medicare, to what is considered standard and necessary and why, to what, ultimately, patients and doctors talk about, agonize over and decide to do. It reveals how the structure of the system determines so much of what happens to patients, doctors and families and why it is so difficult to see the line between ‘enough’ and ‘too much’ medical intervention. By providing a map to the socio-cultural sources of our health care dilemmas, Ordinary Medicine offers a way to re-think and renew the goals of medicine, so that it can serve as a social good in the twenty-first century.
彼 女の最新著『Ordinary Medicine: Extraordinary Treatments, Longer Lives and Where to Draw the Line(普通の医療:特別な治療、より長い人生、そしてその境界線)』(デューク大学出版、2015年)は、21世紀のアメリカの医療が抱えるジレンマ について描いたエスノグラフィーです。医学と高齢化社会の交点を中心に、治療の研究資金、メディケアが資金援助の対象とするもの、標準的かつ必要とされる ものとその理由、そして最終的には患者と医師が話し合い、苦悩し、決定することまで、生物医学的医療事業全体の構造と文化について論じている。この本は、 システムの構造が患者、医師、家族に起こる出来事の多くを決定していることや、「十分な」医療介入と「過度な」医療介入の境界線を判断することがなぜそれ ほど難しいのかを明らかにしている。医療のジレンマの社会文化的要因を明らかにすることで、『Ordinary Medicine』は、21 世紀の社会に貢献する医療の目標を再考し、刷新する方法を示している。
…And a Time to Die: How American Hospitals Shape the End of Life (Scribner 2005; U. Chicago Press 2006) describes the role of medical practice and hospital structure in organizing and naming life and death. Based on two years of ethnographic fieldwork in three California hospitals, the research was motivated by the growing cultural conversation of complaint in the US about overly-technological dying and the fact that solutions to the ‘problem’ of death were being articulated almost exclusively in terms of patient decision-making and the doctor-patient relationship, rather than in terms of the structural forces of American hospital culture which emphasize aggressive treatments up to the moment of death. The book won The New Millennium Award (2007) from the Society for Medical Anthropology for most significant contribution to anthropology and to a broad audience.
… そして死ぬ時:アメリカ病院が人生の終末を形作る方法(Scribner 2005; U. Chicago Press 2006)は、医療実践と病院の構造が生命と死の組織化と命名に果たす役割を描いている。この研究は、カリフォルニア州の 3 つの病院で 2 年間にわたる民族誌学的フィールドワークに基づいており、米国で、過度に技術化された死に対する不満の高まりと、死という「問題」の解決策が、死の瞬間ま で積極的な治療を重視するアメリカの病院文化の構造的要因ではなく、患者の意思決定や医師と患者の関係という観点からのみ議論されているという事実から着 想を得たものです。本書は、人類学への最も重要な貢献と広範な読者層への貢献を認められ、医療人類学会から「ニュー・ミレニアム賞」(2007年)を受賞 した。
Together these books won the Robert B. Textor and Family Prize for Excellence in Anticipatory Anthropology (2018) from the  American Anthropological Association. They examine the present and future impacts of U.S. health care delivery on health practitioners, patients, families and the American public. They also suggest policy choices for health care reform going forward. They are part of the national dialogue paving the way for preferable futures for our medical and care delivery system.
これらの書籍は、アメリカ人類学会から「ロバート・B・テキスター・ア ンド・ファミリー・プライズ・フォー・エクセレンス・イン・アンティシペイショナル・アンソロポロジー(2018)」を受賞した。これらの書籍は、米国の 医療提供が医療従事者、患者、家族、そして米国国民に現在与えている影響と将来与える影響について考察している。また、今後の医療改革のための政策選択肢 も提案している。これらの書籍は、私たちの医療および介護提供システムの望ましい未来を切り開く全国的な議論の一部となっている。
Her two previous books are: The Ageless Self: Sources of Meaning in Late Life (1986 cover review, New York Times Book Review and named one of best books in 25 years of University Press publishing) and The Healer’s Tale: Transforming Medicine and Culture  (1993 NEJM and JAMA reviews).


彼女のこれまでの著書は、『The Ageless Self: Sources of Meaning in Late Life』(1986年、ニューヨーク・タイムズ・ブック・レビューの表紙レビュー、および大学出版局の25年間で最も優れた書籍の1冊に選出)と 『The Healer’s Tale: Transforming Medicine and Culture』(1993年、NEJMおよびJAMAのレビュー)の2冊です。
Selected recent publications:

2017  Kaufman, S. “Losing My Self”: A Poet’s Ironies and a Daughter’s Reflections on Dementia. Perspectives in Biology and Medicine, 60: 4: 549-568. https://muse.jhu.edu/article/688645

2016  Kaufman, S. Ordinary Medicine: The Power and Confusion of Evidence. Medical Anthropology Theory, Sept. 13.http://www.medanthrotheory.org/read/6713/ordinary-medicine

2016  Kaufman, S. Invited Book Review Essay. Los Angeles Review of Books: The Work of the Dead, by Thomas Laqueur. March. https://lareviewofbooks.org/review/why-we-need-the-dead

2015 Kaufman, S.  Medicare’s Next Half Century. New York Times Opinion. June 3, 2015
http://opinionator.blogs.nytimes.com/2015/06/03/medicares-next-half-century/#more-157219

2015  Kaufman, S.  As vaccination rates dip, parents walk a tightrope between doubt and risk.  Health Affairs Blog, April 23, 2015
http://healthaffairs.org/blog/2015/04/23/as-vaccination-rates-dip-parents-walk-a-tightrope-between-doubt-and-risk/

2014 Kaufman, S. Defining Death: Four decades of ambivalence. Huffington Post Science, January 17, 2014.
http://www.huffingtonpost.com/american-anthropological-association/defining-death-four-decades-of-ambivalence_b_4617991.html

2013 Kaufman, S. Fairness and the tyranny of Potential in kidney transplantation, Current Anthropology, 54: Suppl 7:S56-66.

2010  Kaufman, S. Regarding the Rise in Autism: Vaccine Safety Doubt, Conditions of Inquiry and the Shape of Freedom. Ethos 38:1:8-32. (Feb 2010 special issue: Culture and Autism).


最近の主な出版物:

2017 Kaufman, S. 「Losing My Self」:詩人の皮肉と娘の認知症に関する考察。Perspectives in Biology and Medicine, 60: 4: 549-568. https://muse.jhu.edu/article/688645

2016 カウフマン, S. 「日常の医療:証拠の力と混乱」. Medical Anthropology Theory, 9月13日.http://www.medanthrotheory.org/read/6713/ordinary-medicine

2016 カウフマン, S. 招待書評エッセイ. ロサンゼルス・レビュー・オブ・ブックス: トーマス・ラケール著『死者の仕事』. 3月. https://lareviewofbooks.org/review/why-we-need-the-dead

2015 カウフマン, S. メディケアの次の半世紀. ニューヨーク・タイムズ・オピニオン. 2015年6月3日
http://opinionator.blogs.nytimes.com/2015/06/03/medicares-next-half-century/#more-157219

2015 カウフマン、S. 予防接種率が低下する中、親たちは疑念とリスクの狭間で綱渡りをしている。Health Affairs Blog、2015年4月23日
http://healthaffairs.org/blog/2015/04/23/as-vaccination-rates-dip-parents-walk-a-tightrope-between-doubt-and-risk/

2014 カウフマン、S. 「死の定義:40年にわたる曖昧さ」。ハフィントン・ポスト・サイエンス、2014年1月17日。
http://www.huffingtonpost.com/american-anthropological-association/defining-death-four-decades-of-ambivalence_b_4617991.html

2013 カウフマン, S. 腎移植における公平性と潜在能力の専制. Current Anthropology, 54: Suppl 7:S56-66.

2010 カウフマン、S. 自閉症の増加について:ワクチン安全性の疑問、調査の条件、そして自由の形。Ethos 38:1:8-32. (2010年2月特別号:文化と自閉症)。


https://humsci.ucsf.edu/sharon-kaufman-phd




このシャロン・カウフマンによる《加齢を意識しない 主体》のあり方については、なぜそのような意識が維持されるのか、学歴や本人の身体状態あるいはジェンダーによる差異があるのだろうかという議論を引き起 こした。加齢における幸福状態(「加齢のパラドックス」以下に説明)は、現在でも謎のままである。

加齢のパラドックスとは、一般に歳をとれば「乗り越 えられなければならない課題(challenge)」や能力の損失があるにもかかわらず、高齢者の主観的幸福感(SWB)は減退 するどころか向上するという事実がある(Ryan and Deci 2001:158)。

このパラドックスは、一般に幸福のパラドックスの一 種とされて、今日におけるsQOLすなわち主観的QOL(subjective Quality of Life)の研究関心へと展開した。

「幸福のパラドックス」とは、「直観的に不幸なはず だと予想できるような社会人口学的ないしは[彼らがおかれた]文脈的なリスク要因、あるいは客観的困難さ」があ るにもかかわらず、主観的幸福感が達成されているような状態のこと(Mroczek and Kolarz 1998:1333)。


リンク

文献

その他の情報

Maya_Abeja

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j