28日後
28 Days Later
☆ 『28 日後』は、ダニー・ボイル監督、アレックス・ガーランド脚本による2002年のイギリスのポスト黙示録的ホラー映画である。主演のシリアン・マー フィは、昏睡状態から目覚め、感染力が強く攻撃性を誘発するウイルスが誤って放出され、社会が崩壊したことを発見する自転車の運び屋を演じている。ナオ ミー・ハリス、クリストファー・エクルストン、ミーガン・バーンズ、ブレンダン・グリーソンらが脇役で出演している。『28日後』は2002年11月1日 に公開され、批評家の称賛と経済的成功を収めた。800万ドルという低予算ながら全世界で8,460万ドル以上の興行 収入を記録し、2002年で最も収益性の高いホラー映画のひとつとなった。批評家たちは、ボイルの演出、キャストのパフォーマティビティ、ガーランドの脚 本、雰囲気、サウンドトラックを賞賛した。ボイル監督は本作をゾンビ映画とは考えていなかったが、『28日後』は、ホラー映画のゾンビというジャンルを再 活性化させ、その疾走する感染者とキャラク ター主導のドラマで、公開から10年後の同ジャンルの復活に影響を与えたと評価されている[3][4]。公開以来、いくつかの「ベスト・オブ」映画リスト に取り上げられ、特に2020年代のCOVID-19パンデミックの中で支持を維持している。
28 Days Later
is a 2002 British post-apocalyptic horror film directed by Danny Boyle
and written by Alex Garland. It stars Cillian Murphy as a bicycle
courier who awakens from a coma to discover the accidental release of a
highly contagious, aggression-inducing virus has caused the breakdown
of society. Naomie Harris, Christopher Eccleston, Megan Burns, and
Brendan Gleeson appear in supporting roles. Garland took inspiration from George A. Romero's Night of the Living Dead film series and John Wyndham's 1951 novel The Day of the Triffids. Filming took place in various locations in the United Kingdom in 2001. The crew filmed for brief periods during early mornings and temporarily closed streets to capture recognisable and typically busy areas when they were deserted. John Murphy composed an original soundtrack for the film, with other instrumental songs by Brian Eno, Godspeed You! Black Emperor and other artists also being featured. 28 Days Later was released on 1 November 2002 to critical acclaim and financial success. Grossing more than $84.6 million worldwide on its modest budget of $8 million, it became one of the most profitable horror films of 2002. Reviewers praised Boyle's direction, the cast's performances, Garland's screenplay, the atmosphere and soundtrack. Despite Boyle not considering it a zombie film, 28 Days Later is credited with reinvigorating the zombie genre of horror film and influencing a revival in the genre a decade after its release, with its fast-running infected and character-driven drama.[3][4] Since its release, it has been featured in several 'best-of' film lists and maintained a following, particularly amidst the COVID-19 pandemic in the 2020s. The film's success launched its titular film series, including 28 Weeks Later (2007), and 28 Years Later, which is scheduled for release in 2025. Additional sequels are currently in development, while a graphic novel titled 28 Days Later: The Aftermath, and the 2009–2011 comic book series 28 Days Later also expanded the series into other media. |
『28日後』は、ダニー・ボイル監督、アレックス・ガーランド脚本によ
る2002年のイギリスのポスト黙示録的ホラー映画である。主演のシリアン・マーフィは、昏睡状態から目覚め、感染力が強く攻撃性を誘発するウイルスが
誤って放出され、社会が崩壊したことを発見する自転車の運び屋を演じている。ナオミー・ハリス、クリストファー・エクルストン、ミーガン・バーンズ、ブレ
ンダン・グリーソンらが脇役で出演している。 ガーランドは、ジョージ・A・ロメロの映画『ナイト・オブ・ザ・リビングデッド』シリーズと、ジョン・ウィンダムの1951年の小説『トリフィドの日』か らインスピレーションを得た。撮影は2001年にイギリスの様々な場所で行われた。早朝に短時間の撮影を行い、一時的に道路を閉鎖して、閑散としていると きに人通りの多い場所を撮影した。ジョン・マーフィーはこの映画のためにオリジナル・サウンドトラックを作曲し、他にもブライアン・イーノ、ゴッドスピー ド・ユー、ブラック・エンペラーなどのインストゥルメンタル・ソングが使われている!ブラック・エンペラーなどのアーティストも参加している。 『28日後』は2002年11月1日に公開され、批評家の称賛と経済的成功を収めた。800万ドルという低予算ながら全世界で8,460万ドル以上の興行 収入を記録し、2002年で最も収益性の高いホラー映画のひとつとなった。批評家たちは、ボイルの演出、キャストのパフォーマティビティ、ガーランドの脚 本、雰囲気、サウンドトラックを賞賛した。 ボイル監督は本作をゾンビ映画とは考えていなかったが、『28日後』は、ホラー映画のゾンビというジャンルを再活性化させ、その疾走する感染者とキャラク ター主導のドラマで、公開から10年後の同ジャンルの復活に影響を与えたと評価されている[3][4]。公開以来、いくつかの「ベスト・オブ」映画リスト に取り上げられ、特に2020年代のCOVID-19パンデミックの中で支持を維持している。 この映画の成功により、『28週後』(2007年)、2025年公開予定の『28年後』など、同名の映画シリーズがスタートした。『28日後』と題された グラフィック・ノベルもある: また、『28日後:余波』と題されたグラフィック・ノベルや、2009年から2011年にかけて刊行されたコミック『28日後』シリーズも、このシリーズ を他のメディアにも展開している。 |
Plot A group of animal rights activists infiltrate a laboratory in Cambridge which houses highly aggressive chimpanzees. One activist frees a chimpanzee despite being warned by a scientist that it is infected with a highly contagious Rage Virus; it attacks her, and within seconds of exposure, she succumbs to the virus. She immediately attacks the others. Soon, the virus spreads rapidly across Great Britain, resulting in total societal collapse. Twenty-eight days later, bicycle courier Jim, who had a traffic accident and fell into a coma before the outbreak, awakens in St Thomas' Hospital in London to find it deserted. Leaving the hospital, Jim wanders the empty streets of London, discovers newspapers headlining a mass evacuation, and eventually enters a church which contains the aftermath of a massacre. Infected humans appear and chase after Jim, but he is rescued by survivors Selena and Mark, who take him to their refuge in a streetside shop. At Jim's request, the group travels on foot to his parents' house in Deptford. There, he learns that they died by suicide. When dusk settles in, the group decides to stay the night. Jim lights a candle, which attracts the infected as they break into the house. Mark is wounded while fending them off. Before the infection can take hold of Mark, Selena immediately kills him and tells Jim she is prepared to "kill him in a heartbeat". Spotting a makeshift signal from afar, Jim and Selena make their way up Balfron Tower. They encounter cab driver Frank and his young daughter Hannah in one of the flats. Frank shows them a military radio broadcast offering protection and a cure to the virus at a blockade outside Manchester. Frank plans to take Hannah to the blockade, and the four agree to travel together. The group reaches Manchester and finds the blockade deserted. Frank, frustrated, kicks a tall gate on which a dead body is balanced. A drop of blood from the corpse falls into Frank's eye, infecting him. As he warns the others, hidden soldiers appear and shoot him. The soldiers bring Jim, Selena, and Hannah to a heavily fortified mansion under the command of Major Henry West, and treat their guests to a tour and banquet. However, the sanctuary turns out to be a ruse. West reveals to Jim that his broadcast was intended to lure female survivors into sexual slavery. Jim and Sergeant Farrell refuse to go along with this scheme, so West orders them to be shot. Two soldiers shoot Farrell and then argue, allowing Jim to escape. Jim sees a jet contrail in the sky, showing proof that the outside world is still active. After luring West away from the mansion with a siren and killing a soldier, he returns and frees Private Mailer, an infected soldier kept chained up for observation, to infect and kill the remaining soldiers. One, Corporal Mitchell, attempts to abduct Selena, but Jim kills him with such ferocity that Selena momentarily fears Jim must be infected, before kissing him, relieved. Jim, Selena, and Hannah attempt to escape in Frank's cab, but West, who has hidden in the back seat, shoots Jim in the stomach. Hannah retaliates by putting the cab in reverse, allowing Mailer to pull West through the rear window and kill him, and drives off. Another twenty-eight days later, Jim recovers at a remote cottage in Cumbria, where the infected are shown lying on the roads, dying of starvation. As a Hawker Hunter jet flies overhead, Jim, Selena, and Hannah unfurl a huge cloth banner spelling the word "HELLO". The three survivors wave at the jet, and the pilot spots them. |
プロット 動物愛護活動家のグループが、非常に攻撃的なチンパンジーを飼育しているケンブリッジの研究所に潜入する。ある活動家は、科学者からチンパンジーが感染力 の強いレイジ・ウイルスに感染していると警告されたにもかかわらず、チンパンジーを解放してしまう。彼女はすぐに他の動物を攻撃する。やがてウイルスはイ ギリス全土に急速に広がり、社会は完全に崩壊する。 28日後、交通事故に遭い昏睡状態に陥った自転車の運び屋ジムがロンドンのセント・トーマス病院で目を覚ますと、病院は閑散としていた。病院を出たジム は、誰もいないロンドンの街をさまよい、集団避難を伝える新聞を見つけ、やがて大虐殺の跡が残る教会に入る。感染した人間たちが現れ、ジムを追いかける が、生存者のセレーナとマークに助けられ、街角の店に避難する。 ジムの要請で、一行はデプトフォードにある彼の両親の家まで徒歩で移動する。そこでジムは、両親が自殺で亡くなったことを知る。夕暮れになり、一行はその 晩を過ごすことにする。ジムがロウソクに火を灯すと、感染者が引き寄せられ、家に押し入る。マークは彼らを撃退する際に負傷する。感染がマークを捕らえる 前に、セレーナは即座に彼を殺し、「すぐに殺す 」覚悟だとジムに告げる。 遠くからその場しのぎの信号を見つけ、ジムとセレーナはバルフロン・タワーに向かう。タクシー運転手のフランクと幼い娘のハンナに出会う。フランクは、マ ンチェスター郊外の封鎖地点でウイルスの防御と治療法を提供する軍の無線放送を見せる。フランクはハンナを連れて封鎖地点に行くことを計画し、4人は一緒 に旅をすることに同意する。 一行はマンチェスターに到着するが、封鎖地点は閑散としていた。苛立ったフランクは、死体が乗っている高い門を蹴る。死体から落ちた一滴の血がフランクの 目に入り、感染する。彼が皆に警告すると、隠れていた兵士たちが現れ、彼を射殺する。 兵士たちはジム、セレーナ、ハンナをヘンリー・ウェスト少佐の指揮下にある厳重に要塞化された邸宅に連れて行き、見学と宴会でもてなす。しかし、聖域は策 略であることが判明する。ウェストは、彼の放送は女性生存者を性的奴隷に誘い込むためのものだったとジムに明かす。ジムとファレル軍曹がこの計画に乗るこ とを拒否したため、ウェストは2人に射殺を命じる。二人の兵士がファレルを撃ち、口論になり、ジムは逃げ出す。 ジムは上空でジェット機の飛行機雲を目撃し、外の世界がまだ活動している証拠を示す。サイレンを鳴らしてウェストを屋敷から誘い出し、兵士を殺した後、再 び屋敷に戻り、監視のために鎖につながれていた感染兵士メイラー一等兵を解放し、残りの兵士を感染させて殺す。そのうちの一人、ミッチェル伍長はセレーナ を誘拐しようとするが、ジムは彼を獰猛に殺し、セレーナは一瞬ジムが感染しているのではと不安になるが、ほっとして彼にキスをする。ジム、セレーナ、ハン ナはフランクのタクシーで逃げようとするが、後部座席に隠れていたウェストがジムの腹を撃つ。ハンナは報復としてタクシーをバックさせ、メイラーがウェス トを後部窓から引きずり出し、殺して走り去る。 さらに28日後、ジムはカンブリアの人里離れたコテージで回復するが、そこでは感染者たちが道路に横たわり、餓死していく様子が映し出される。ホーカー・ ハンター・ジェットが頭上を飛ぶと、ジム、セレーナ、ハンナは「HELLO」と書かれた巨大な布の旗を広げる。3人の生存者がジェット機に向かって手を振 ると、パイロットが彼らを見つける。 |
Main article: List of characters
in the 28 Days Later film series Cillian Murphy Naomie Harris Brendan Gleeson Cillian Murphy as Jim, a bicycle courier who was previously in a coma Naomie Harris as Selena, a chemist and battle-hardened survivor Brendan Gleeson as Frank, a taxi driver Megan Burns as Hannah, Frank's young daughter Christopher Eccleston as Major Henry West, the leader of a group of renegade soldiers outside Manchester Noah Huntley as Mark, a survivor and Selena's partner Stuart McQuarrie as Sergeant Farrell, the only one of the renegade soldiers to oppose West Ricci Harnett as Corporal Mitchell, a renegade soldier Leo Bill as Private Jones, a renegade soldier Luke Mably as Private Clifton, a renegade soldier Junior Laniyan as Private Bell, a renegade soldier Ray Panthaki as Private Bedford, a renegade soldier Sanjay Rambaruth as Private Davis, a renegade soldier Marvin Campbell as Private Mailer, an infected soldier held captive Additionally, Alex Palmer, Bindu De Stoppani, and Jukka Hiltunen portray the animal liberation activists, while David Schneider portrays a scientist at the laboratory. Christopher Dunne and Emma Hitching appear as Jim's parents. Toby Sedgwick plays an infected priest encountered by Jim. On the DVD commentary, Boyle explains that with the aim of preserving the suspension of disbelief, relatively unknown actors were cast in the film. Cillian Murphy had starred primarily in small independent films, while Naomie Harris had acted on British television as a child, and Megan Burns had only one previous film credit. However, Christopher Eccleston and Brendan Gleeson were well-known character actors. |
主な記事 映画『28日後』シリーズの登場人物一覧 シリアン・マーフィ ナオミー・ハリス ブレンダン・グリーソン シリアン・マーフィ:昏睡状態にあった自転車の運び屋ジム役 ナオミー・ハリス役:セレーナ、化学者、戦闘経験豊富な生存者 ブレンダン・グリーソン:タクシー運転手フランク役 ミーガン・バーンズ:フランクの幼い娘ハンナ役 クリストファー・エクルストン:マンチェスター郊外の反乱軍のリーダー、ヘンリー・ウェスト少佐役 ノア・ハントリー:生存者でセレーナのパートナー、マーク役 スチュアート・マッカリー:ファレル軍曹役。 リッチ・ハーネット:反乱軍兵士ミッチェル伍長役 レオ・ビル:反乱軍兵士ジョーンズ二等兵役 ルーク・メイヴリー......逆賊兵士クリフトン一等兵役 ジュニア・ラニヤン(反逆の兵士ベル一等兵役 レイ・パンタキ......裏切り者のベッドフォード二等兵役 サンジャイ・ランバルース:裏切り者の兵士、デイヴィス一等兵役 マーヴィン・キャンベル:囚われの身となった感染兵メイラー一等兵役 さらに、アレックス・パーマー、ビンドゥ・デ・ストッパーニ、ユッカ・ヒルトゥネンが動物解放活動家を、デヴィッド・シュナイダーが研究所の科学者を演じ る。クリストファー・ダンとエマ・ヒッチングはジムの両親役で出演している。トビー・セジウィックは、ジムが遭遇する感染神父を演じている。 DVDのコメンタリーでボイル監督は、不信感を抱かせないために、比較的無名の俳優を起用したと説明している。シリアン・マーフィは主に小規模なインディ ペンデント映画に出演しており、ナオミー・ハリスは子供の頃にイギリスのテレビ番組に出演したことがあり、ミーガン・バーンズは過去に1度だけ映画に出演 したことがある。しかし、クリストファー・エクレストンとブレンダン・グリーソンは有名な性格俳優だった。 |
Production Development Early influences on writer Alex Garland included the George A. Romero films Night of the Living Dead (1968) and Dawn of the Dead (1978), which he loved as a child. Garland claimed to have largely forgotten about the zombie genre until he played the video game Resident Evil (1996), which reminded him how much he loved zombies after "having not really encountered zombies for quite a while".[5][6] Director Danny Boyle liked Garland's screenplay for a proposed zombie film, having directed the 2000 film adaptation of Garland's novel The Beach.[6] Producer Andrew Macdonald had access to funding from the National Lottery, and pitched it to Universal Pictures, who declined to support it. Budget constraints proved to be an issue, with Christopher Eccleston having to take an emergency pay cut.[6] On the DVD commentary, Boyle and Garland frequently call the film post-apocalyptic and a horror film, commenting on scenes that quote from Romero's Dead trilogy. During the initial marketing of the film, Boyle tried to distance the film from such labels. Boyle identified John Wyndham's 1951 novel The Day of the Triffids as Garland's original inspiration for the story.[7][8][9] Five months after the film was released in Europe, video game publisher NovaLogic hosted a graffiti competition in a cross-promotion with the game Devastation. The connection was owed mainly to the similar theme of a devastated world. The prizes consisted of signed screenplay copies and posters along with DVDs.[10] For the zombies, Boyle took inspiration from real-life diseases, particularly Ebola, with aspects of rabies.[11] James McAvoy auditioned for a role as a zombie.[12] Filming Busy areas of Central London, including Westminster Bridge, had to be filmed early in the morning or while the crew briefly closed streets for the film's opening sequence. The film features scenes set in normally bustling parts of London, such as Westminster Bridge, Piccadilly Circus, Horse Guards Parade and Oxford Street. To depict these locations as desolate, the film crew closed off sections of street for minutes at a time, usually on Sunday mornings. They typically had around 45 minutes after dawn to shoot the locations devoid of members of the public and traffic. Portions of the film were shot on a Canon XL1 digital video (DV) camera,[13][6] which was smaller and more manoeuvrable than traditional film cameras, which would have been impractical on such brief shoots. The scenes of the empty M1 motorway were also filmed within limited periods, during which a mobile police roadblock slowed traffic sufficiently to leave a long section of carriageway empty. The section of the motorway depicted runs near Milton Keynes, Buckinghamshire, around 150 miles southeast of Manchester.[14] For the London scene in which Jim walks by an overturned double-decker bus, the film crew placed the bus on its side and removed it when the shot was finished, all within 20 minutes.[15] The crew had asked Westminster City Council for permission to place the bus outside Downing Street, which was denied; when they arrived there at 4am and nobody from the council was present, they placed the bus there anyway.[6] The September 11 attacks took place during filming.[6] Boyle notes the parallel between the "missing persons" flyers seen at the beginning of the film and similar flyers posted in New York City in the wake of the attacks. Boyle said his crew probably would not have been granted permission to close off Whitehall for filming after the terrorist attacks.[16] The mansion used in the film was Trafalgar Park near Salisbury.[17][18] Many rooms, including the Cipriani-painted music room and the main hall, were filmed with minimal set decoration. The scenes set upstairs were filmed downstairs, as the mansion's owner resided upstairs.[citation needed] The old ruins used as the setting for an idyllic interlude in their journey to Manchester were those of Waverley Abbey, Surrey. The end scenes of the film with Jim, Selena and Hannah living in a rural cottage were filmed around Ennerdale in Cumbria.[19] The production team hired an optometrist to supervise with the red contact lenses needed for cast members playing the infected.[6] At a certain point, Macdonald announced to the crew that the production had run out of money, and filming ceased without a satisfactory closing sequence having been shot. After several different pitches for a new ending, with the original ending which featured Jim's death having tested badly with audiences, the studio granted more funding to shoot the ending eventually used. The crew arranged for a real jet to fly overhead for them to film, as this was cheaper than approximately £70,000 for a computer-generated one.[6] Alternative endings The DVD extras include three alternative endings, all of which conclude with Jim dying. One of these was filmed, which involved Jim dying of his gunshot wounds.[20] In another, Jim dreams of the accident that left him in a coma as he dies from his gunshot wounds.[21] The third, a more radical departure, was presented only in storyboards; instead of Frank being killed by soldiers after being infected, the other survivors tie him up and discover a research laboratory at the blockade, where Jim undergoes a blood transfusion in order to save Frank.[20] The US cinematic release included one of the alternative endings after the film's credits in response to intense online debates over whether or not it was a more appropriate conclusion than the official ending.[22] |
プロダクション 開発 脚本家のアレックス・ガーランドは、ジョージ・A・ロメロ監督の映画『ナイト・オブ・ザ・リビングデッド』(1968年)や『ドーン・オブ・ザ・デッド』 (1978年)に影響を受け、子供の頃から大好きだった。ガーランドは、ビデオゲーム『バイオハザード』(1996年)をプレイするまで、ゾンビという ジャンルについてほとんど忘れていたと主張し、「長い間ゾンビに出会っていなかった」ガーランドは、ゾンビがどれほど好きだったかを思い出した[5] [6]。ダニー・ボイル監督は、ガーランドの小説『ザ・ビーチ』の2000年の映画化を監督したこともあり、提案されたゾンビ映画のためのガーランドの脚 本を気に入った[6]。 プロデューサーのアンドリュー・マクドナルドは国民宝くじから資金を得ることができ、ユニバーサル・ピクチャーズに売り込んだが、ユニバーサル・ピク チャーズは支援を断った。予算の制約が問題となり、クリストファー・エクルストンは緊急減給を余儀なくされた[6]。 DVDのコメンタリーで、ボイルとガーランドは、ロメロの『デッド』3部作から引用したシーンについてコメントし、この映画をポスト黙示録的でホラー映画 だと頻繁に呼んでいる。本作の最初のマーケティングでは、ボイル監督はこのようなレッテルから距離を置こうとした。ボイルは、ジョン・ウィンダムの 1951年の小説『The Day of the Triffids(邦題:トリフィドの日)』を、ガーランドがこの物語に着想を得た原作だと明かした[7][8][9]。 この映画がヨーロッパで公開された5ヶ月後、ビデオゲームのパブリッシャーであるノヴァロジック社は、ゲーム『Devastation』とのクロスプロ モーションとしてグラフィティコンテストを開催した。荒廃した世界というテーマが似ていることが主な理由だった。賞品はサイン入りの脚本とポスター、 DVDだった[10]。ゾンビについては、ボイル監督は実在の病気、特にエボラ出血熱と狂犬病からインスピレーションを得た[11]。 撮影 ウェストミンスター橋を含むロンドン中心部の賑やかなエリアは、早朝に撮影するか、映画のオープニング・シークエンスのためにスタッフが通りを一時的に閉 鎖して撮影しなければならなかった。 この映画では、ウェストミンスター・ブリッジ、ピカデリー・サーカス、ホース・ガード・パレード、オックスフォード・ストリートなど、普段は賑やかなロン ドンの一角を舞台にしたシーンが登場する。これらの場所を荒涼としたものとして描くため、撮影クルーは一度に数分間、通常は日曜日の朝に通りの一部を閉鎖 した。夜が明けてから約45分間、一般人や交通のない場所で撮影するのが通例だった。 この映画の一部は、キヤノンのXL1デジタルビデオ(DV)カメラで撮影された[13][6]。従来のフィルムカメラよりも小型で操作性に優れていたた め、このような短時間の撮影では実用的ではなかっただろう。空のM1高速道路のシーンも限られた時間内に撮影され、その間に警察の移動検問が交通を十分に 減速させ、車道の長い区間が空になった。描かれた高速道路の区間は、マンチェスターから南東に150マイルほど離れたバッキンガムシャーのミルトン・キー ンズ付近を走っている[14]。 ジムが横転した2階建てバスのそばを歩くロンドンのシーンでは、撮影クルーはバスを横倒しにし、撮影が終わるとバスを撤去したが、すべて20分以内だった [15]。 撮影中に9月11日の同時多発テロが起きた[6]。ボイルは、映画の冒頭で見られる「行方不明者」のチラシと、同時多発テロ後にニューヨークで貼られた同 様のチラシが並列していることを指摘している。ボイル監督は、同時多発テロの後では、撮影のためにホワイトホールを閉鎖する許可はおそらく下りなかっただ ろうと語っている[16]。 映画で使用された邸宅は、ソールズベリー近郊のトラファルガー・パークだった[17][18]。シプリアーニが描かれた音楽室や大広間など、多くの部屋が 最小限のセット装飾で撮影された。マンチェスターへの旅で牧歌的な幕間の舞台として使われた古い廃墟は、サリー州のウェイヴァリー修道院のものだった。ジ ム、セレーナ、ハンナが田舎のコテージで暮らす映画の最後のシーンは、カンブリア州のエナーデール周辺で撮影された[19]。 製作チームは検眼医を雇い、感染者を演じるキャストに必要な赤いコンタクトレンズを監督させた[6]。 ある時点で、マクドナルドは制作費が底をついたことをスタッフに告げ、満足のいくエンディングシークエンスが撮影されないまま撮影は終了した。ジムの死を フィーチャーしたオリジナルのエンディングが観客に酷評されたため、新しいエンディングを何度か異なる形で提案した後、スタジオは最終的に使用されたエン ディングを撮影するための追加資金を認めた。スタッフは撮影のために頭上を飛ぶ本物のジェット機を手配し、その方がCGの約7万ポンドよりも安かったから だ[6]。 別エンディング DVDの特典映像には3つの別エンディングが収録されており、いずれもジムが死ぬという結末になっている。そのうちの1つは撮影されたもので、ジムが銃で 撃たれて死ぬというものであった[20]。もう1つは、ジムが銃で撃たれて死ぬときに、昏睡状態になった事故の夢を見るというものであった[21]。 [20]アメリカでの映画公開では、公式エンディングよりも適切な結末であったか否かをめぐるオンラインでの激しい論争に応え、映画のクレジット後に代替 エンディングの1つが含まれた[22]。 |
Music Main article: 28 Days Later: The Soundtrack Album John Murphy – "In The House – In A Heartbeat" Duration: 30 seconds.0:30 Music from the 2002 film 28 Days Later. Problems playing this file? See media help. The film's score was composed by John Murphy, featuring electric guitar and atmospheric electronic production. It also features tracks from Brian Eno, Grandaddy and Blue States,[23] and was released in a combined score and song compilation in 2003. A heavily edited version of the track 'East Hastings' by the post-rock band Godspeed You! Black Emperor appears in the film, but the track is excluded from the soundtrack, because Boyle could only obtain the rights to use it in the film.[24] 28 Days Later: The Soundtrack Album was released on 17 June 2003. A modified version of the track 'In The House – In A Heartbeat' was used as the character Big Daddy's theme in the 2010 film Kick-Ass. The same song was played in the 2012 advertisement campaign of Louis Vuitton, 'L'Invitation au voyage'.[25] In 2019, the song was remixed to include the theme of The Terminator by Brad Fiedel for the second trailer of Terminator: Dark Fate,[citation needed] and also eventually again remixed and used in the 2019 video game Metro Exodus. |
音楽 主な記事 28日後 サウンドトラック・アルバム ジョン・マーフィー - "In The House - In A Heartbeat」 収録時間 30秒.0:30 2002年の映画「28日後」の音楽。 このファイルの再生に問題がある?メディアヘルプを参照のこと。 この映画の音楽はジョン・マーフィーによって作曲され、エレキギターと雰囲気のあるエレクトロニック・プロダクションをフィーチャーしている。ブライア ン・イーノ、Grandaddy、Blue Statesの楽曲も収録されており[23]、2003年にスコアと楽曲を合わせたコンピレーションがリリースされた。 ポストロックバンドGodspeed Youの楽曲「East Hastings」は、大幅に編集されたバージョンで映画に登場する!ブラック・エンペラーは映画の中に登場するが、ボイル監督が映画内での使用権しか得 られなかったため、この曲はサウンドトラックから除外されている[24]。 28日後』: サウンドトラック・アルバムは2003年6月17日にリリースされた。In The House - In A Heartbeat」の修正バージョンは、2010年の映画『キック・アス』でビッグ・ダディのテーマとして使われた。同曲は2012年のルイ・ヴィトン の広告キャンペーン「L'Invitation au voyage」でも流れた[25]。2019年、この曲は『ターミネーター』の第2弾予告編のためにブラッド・フィーデルによって『ターミネーター』の テーマを含むようにリミックスされた: また、最終的には再びリミックスされ、2019年のビデオゲーム『Metro Exodus』で使用された[要出典]。 |
Reception Box office 28 Days Later was a considerable success at the box office and became highly profitable on a budget of about £5 million. In the UK, it took in £6.1 million, while in the US, it became a surprise hit, taking over $45 million despite a limited release at fewer than 1,500 screens across the country.[1] The film garnered over $85.7 million worldwide.[2] Critical reception Critical views of the film were positive. On the film review aggregator Rotten Tomatoes, 87% of 235 critics' reviews gave 28 Days Later a positive review, with an average rating of 7.40/10. The site's consensus reads: "Kinetically directed by Danny Boyle, 28 Days Later is both a terrifying zombie movie and a sharp political allegory."[26] On Metacritic, the film received a rating of 73 out of 100 based on 39 reviews, indicating "generally favourable reviews".[27] Bravo awarded it the 100th spot on their list of 'The 100 Scariest Movie Moments' in a four-episode 2004 television series. The commentators explained that making the zombies move fast for the first time was a bright and effective idea.[28][29] In 2007, Stylus Magazine named it the second-best zombie movie of all time.[30] The film also ranked at number 456 in Empire's 2008 list of the 500 greatest movies of all time.[31] Bloody Disgusting ranked the film seventh in their list of the Top 20 Horror Films of the Decade, with the article saying "Zombie movie? Political allegory? Humanist drama? 28 Days Later is all of those things and more—a genuine work of art by a director at the top of his game. What's so amazing about the film is the way it so expertly balances scenes of white-knuckled, hell-for-leather horror with moments of intimate beauty."[4] In 2017, a poll of 150 actors, directors, writers, producers and critics for Time Out magazine ranked it the 97th-best British film ever.[32] Legacy and cultural impact During the COVID-19 pandemic, some media commentary compared images of deserted city streets (such as London, pictured) to scenes in 28 Days Later. 28 Days Later had an impact on subsequent horror films,[3] and is credited with starting a revival for the zombie genre,[5][3][33] along with the Resident Evil franchise.[5][3][34] The 2004 remake of Dawn of the Dead, for example, was influenced by 28 Days Later.[5] 28 Days Later was followed by other infection films such as Shaun of the Dead (2004), Black Sheep (2006),[33] Planet Terror (2007), Dead Snow (2009) and Zombieland (2009), as well as books such as World War Z (2006), Pride and Prejudice and Zombies (2009) and Warm Bodies (2010),[3] and zombie-themed graphic novels and television shows such as The Walking Dead.[33] The zombie revival trend lasted for more than a decade after 28 Days Later, before eventually declining in popularity by the late 2010s.[3] During the COVID-19 pandemic, images of a national lockdown in the United Kingdom and stay-at-home orders elsewhere were compared to the opening sequence of 28 Days Later.[35][36][37][38] In 2021, Megan Burns said of the film, "When I joined the cast of 28 Days Later I had no idea of how big a cultural impact it would have and what a game-changer it would be to the 'zombie' genre. Even now after all these years, (or perhaps especially now with the current situation,) people want to talk about the film and that's incredible."[39] Director Christopher Nolan said he cast Murphy as Scarecrow in Batman Begins (2005) after being impressed by his performance in 28 Days Later.[40] |
受付 興行成績 28日後』は興行的にかなりの成功を収め、約500万ポンドの予算で高収益となった。イギリスでは610万ポンドを稼ぎ出し、アメリカでは全米1,500 スクリーン未満での限定公開にもかかわらず、4,500万ドルを超えるサプライズヒットとなった[1]。 批評家の評価 批評家の評価は上々だった。映画批評アグリゲーターのRotten Tomatoesでは、235人の批評家のうち87%が『28日後』に好意的な批評を寄せており、平均評価は7.40/10だった。同サイトのコンセンサ スはこうだ: ダニー・ボイルが精力的に監督した『28日後』は、恐ろしいゾンビ映画であると同時に、鋭い政治的寓話でもある」[26]。メタクリティックでは、39の レビューに基づいて100点満点中73点の評価を得ており、「おおむね好意的な評価」を示している[27]。 ブラボーは2004年の4話からなるテレビシリーズで、「最も怖い映画の瞬間100選」の100位を獲得した。コメンテーターは、ゾンビを初めて高速移動 させたのは明るく効果的なアイデアだったと説明した[28][29]。 2007年、スタイラス誌はこの映画を史上2番目に優れたゾンビ映画に選んだ[30]。 また、エンパイア誌が2008年に発表した「史上最高の映画500本」の456位にランクインした[31]。ブラッディ・ディスガスティングは、この映画 を「この10年のホラー映画トップ20」の7位にランクインさせ、記事では「ゾンビ映画?政治的寓話?ヒューマニズムドラマ?ゾンビ映画?政治的寓意? ヒューマニズム的ドラマ?『28日後』はそのすべてであり、それ以上のものである。この映画で素晴らしいのは、白昼夢のような地獄のようなホラーのシーン と、親密な美しさの瞬間を巧みに両立させていることだ」[4] 2017年、『タイム・アウト』誌が150人の俳優、監督、脚本家、プロデューサー、批評家を対象に行った投票では、史上97位のイギリス映画にランクイ ンした[32]。 遺産と文化的影響 COVID-19のパンデミックの際、一部のメディアは(写真のロンドンなど)閑散とした街並みの映像を『28日後』のシーンと比較して論評した。 28日後』はその後のホラー映画に影響を与え[3]、『バイオハザード』シリーズとともにゾンビジャンルのリバイバルを始めたとされている[5][3] [33]。例えば2004年にリメイクされた『ドーン・オブ・ザ・デッド』は『28日後』の影響を受けている[5][3][34]。 [5]『28日後』に続いて、『ショーン・オブ・ザ・デッド』(2004年)、『黒い羊』(2006年)、[33] 『プラネット・テラー』(2007年)、『デッド・スノウ』(2009年)、『ゾンビランド』(2009年)などの感染映画や、『ワールド・ウォーZ』 (2006年)、『高慢と偏見とゾンビ』(2009年)、『ウォーム・ボディーズ』(2010年)などの書籍[3]、ゾンビをテーマにしたグラフィック小 説や『ウォーキング・デッド』などのテレビ番組が製作された。 [33]ゾンビ・リバイバルのトレンドは『28日後』以降10年以上続いたが、最終的には2010年代後半までに人気が下降した[3]。 COVID-19のパンデミックの際、イギリスでは国民が封鎖され、他の地域では自宅待機を命じられた映像が、『28日後』のオープニングと比較された [35][36][37][38]。2021年、ミーガン・バーンズはこの映画について、「『28日後』のキャストに加わったとき、この映画がどれほど大 きな文化的影響を与え、『ゾンビ』というジャンルを大きく変えることになるのか、想像もしていなかった。何年も経った今でも(いや、特に今の状況では)、 人々はこの映画について語りたがるし、それは信じられないことだわ」[39]。クリストファー・ノーラン監督は、『28日後』のマーフィーの演技に感銘を 受け、『バットマン ビギンズ』(2005年)のスケアクロウ役にマーフィーを起用したと語っている[40]。 |
Accolades Best Horror Film (2003 US Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films – Saturn Award)[41] Best British Film (Empire Award)[42] Danny Boyle (Grand Prize of European Fantasy Film in Silver)[43] Best Director – Danny Boyle (International Fantasy Film Award)[44] Best International Film – Danny Boyle (Narcisse Award)[43] Best Breakthrough Performance – Naomie Harris (Black Reel)[43] Best Cinematographer – Anthony Dod Mantle (European Film Award)[43] |
受賞歴 最優秀ホラー映画賞(2003年米国SF・ファンタジー・ホラー映画アカデミー-サターン賞)[41]。 最優秀イギリス映画賞(エンパイア賞)[42] ダニー・ボイル賞(ヨーロッパ・ファンタジー映画銀賞)[43]。 最優秀監督賞-ダニー・ボイル(国際ファンタジー映画賞)[44]。 最優秀国際映画賞-ダニー・ボイル(ナルシス賞)[43]。 最優秀ブレイクスルー演技賞 - ナオミー・ハリス(ブラック・リール賞)[43] 。 最優秀撮影監督賞 - アンソニー・ドッド・マントル(ヨーロッパ映画賞)[43] 。 |
Subsequent media Sequels A sequel, 28 Weeks Later, was released on 11 May 2007.[45] Danny Boyle and Alex Garland took producing roles alongside Andrew Macdonald. The plot revolves around the arrival of American troops about seven months after the incidents in the original film, attempting to restore order and revitalise a nearly desolate Britain. The cast includes Robert Carlyle, Rose Byrne, Jeremy Renner, Imogen Poots, Harold Perrineau, Catherine McCormack, Mackintosh Muggleton and Idris Elba. In March 2007, Danny Boyle said that he would be interested in making a third film in the series, 28 Months Later.[46] In 2019, he said "Alex Garland and I have a wonderful idea for the third part".[47] In January 2024, it was announced that a third film in the series, 28 Years Later, was in development. It is considered the first installment in a potential trilogy, with Boyle directing the first film and Garland writing all three. With a planned $75 million budget per installment, the duo will also produce the trilogy alongside the original producer Andrew Macdonald and former Fox Searchlight Pictures head Peter Rice.[48] Cillian Murphy will reprise his role as Jim.[49] Comic books Fox Atomic Comics, in association with HarperCollins, released a graphic novel bridging the time gap between 28 Days Later and 28 Weeks Later, titled 28 Days Later: The Aftermath, written by Steve Niles.[citation needed] 28 Days Later, a comic sequel also linking Days and Weeks and produced by Fox Atomic (until its demise) and Boom! Studios, began production in 2009. The series focuses on Selena and answers questions about her in the film and her sequel whereabouts.[50][51] |
後続メディア 続編 続編『28週後』は2007年5月11日に公開された[45]。ダニー・ボイルとアレックス・ガーランドがアンドリュー・マクドナルドとともに製作を担当 した。プロットは、原作の事件から約7ヵ月後にアメリカ軍が到着し、秩序を取り戻し、荒れ果てかけたイギリスを活性化させようとする。キャストには、ロ バート・カーライル、ローズ・バーン、ジェレミー・レナー、イモージェン・プーツ、ハロルド・ペリノー、キャサリン・マコーマック、マッキントッシュ・マ グルトン、イドリス・エルバらが名を連ねている。 2007年3月、ダニー・ボイルはシリーズ3作目『28ヵ月後』の製作に興味があると発言した[46]。 2019年、彼は「アレックス・ガーランドと私には第3部の素晴らしいアイデアがある」と発言した[47]。 2024年1月、シリーズ第3作『28年後』が開発中であることが発表された。ボイルが第1作を監督し、ガーランドが3作の脚本を担当する。1作あたりの 予算は7500万ドルを予定しており、2人はオリジナル・プロデューサーのアンドリュー・マクドナルドと元フォックス・サーチライト・ピクチャーズ代表の ピーター・ライスとともに3部作のプロデュースも行う[48]。 コミック フォックス・アトミック・コミックスはハーパーコリンズと共同で、『28日後』と『28週後』の間の時間差を埋めるグラフィック・ノベル『28日後』を発 表した: The Aftermath』(スティーブ・ナイルズ原作)を発表した[要出典]。 28日後』は、『28日後』と『28週後』をつなぐコミックの続編で、フォックス・アトミック(閉鎖まで)とBoom!スタジオが2009年に製作を開始 した。このシリーズはセレーナに焦点を当て、映画の中の彼女や続編の行方についての質問に答えるものである[50][51]。 |
Digital availability 28 Days Later and 28 Weeks Later became properties of the Walt Disney Company, following the company's acquisition of Fox in 2019. By November 2022, 28 Days Later had become unavailable on Disney-owned streaming services, including its removal from Disney+ Star internationally, hinting that Disney had lost rights to the film; only its sequel, still owned by Disney, was available on streaming sites.[52][53] In February 2024, it was revealed that producer Andrew MacDonald had bought back the rights to the film from Disney and Searchlight Pictures, promptly selling it to Sony Pictures along with the upcoming sequel 28 Years Later.[54][55] In December 2024, following a largely favourable response from the public to the trailer for 28 Years Later, Sony announced that it would be making 28 Days Later available for purchase on digital and rental platforms from 18 December.[56] |
デジタル配信 28日後』と『28週後』は、2019年のフォックス買収に伴い、ウォルト・ディズニー・カンパニーの所有物となった。2022年11月までに、『28日 後』はディズニーが所有するストリーミング・サービスで利用できなくなり、国際的にはDisney+ Starから削除されるなど、ディズニーがこの映画の権利を失ったことを示唆した。 2024年2月、プロデューサーのアンドリュー・マクドナルドがディズニーとサーチライト・ピクチャーズからこの映画の権利を買い戻し、来るべき続編 『28年後』とともにソニー・ピクチャーズに速やかに売却したことが明らかになった[54][55]。 2024年12月、『28年後』の予告編に対する世間からの概ね好意的な反応を受けて、ソニーは12月18日から『28日後』をデジタルやレンタルプラッ トフォームで購入できるようにすると発表した[56]。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/28_Days_Later |
28
DAYS LATER – Official Trailer
リ ンク
文 献
そ の他の情報
CC
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
☆☆