はじめによんでください

リチャード・ドーキンス

Richard Dawkins, b. 1941

池田光穂

☆ リチャード・ドーキンス(Richard Dawkins FRS FRSL、1941年3月26日生まれ)[3]は、イギリスの進化生物学者、作家。オックスフォード大学ニュー・カレッジの名誉フェローであり、1995 年から2008年までオックスフォード大学の公共科学理解教授を務めた。1976年に出版した『利己的な遺伝子』(原題:The Selfish Gene)は、遺伝子を中心とした進化論を広めるとともに、ミームと いう言葉を生み出した。ドーキンスはいくつかの学術賞や著作賞を受賞している[4]。 ドーキンスは創造論やインテリジェント・デザインを批判し、また声高な無神論者であることでも知られている[5]。ドーキンスは1986年に『盲目の時計 職人』を執筆し、生物の複雑性に基づいて超自然的な創造主の存在を主張する時計職人の類推に反論した。その代わりに、ドーキンスは、生殖、突然変異、淘汰 がいかなる知覚的な設計者によっても導かれないという点で、進化の過程を盲目の時計職人に類似していると述べている。2006年、ドーキンスは『神の妄 想』を出版し、超自然的な創造主はほぼ確実に存在せず、宗教的信仰は妄想であると主張した。2006年、理性と科学のためのリチャード・ドーキンス財団を 設立。[6][7] ドーキンスは2冊の回顧録『An Appetite for Wonder』(2013年)と『Brief Candle in the Dark』(2015年)を出版。

Richard Dawkins FRS FRSL (born 26 March 1941)[3] is a British evolutionary biologist and author. He is an emeritus fellow of New College, Oxford, and was Professor for Public Understanding of Science in the University of Oxford from 1995 to 2008. His 1976 book The Selfish Gene popularised the gene-centred view of evolution, as well as coining the term meme. Dawkins has won several academic and writing awards.[4]

Dawkins is well known for his criticism of creationism and intelligent design as well as for being a vocal atheist.[5] Dawkins wrote The Blind Watchmaker in 1986, arguing against the watchmaker analogy, an argument for the existence of a supernatural creator based upon the complexity of living organisms. Instead, he describes evolutionary processes as analogous to a blind watchmaker, in that reproduction, mutation, and selection are unguided by any sentient designer. In 2006, Dawkins published The God Delusion, contending that a supernatural creator almost certainly does not exist and that religious faith is a delusion. He founded the Richard Dawkins Foundation for Reason and Science in 2006.[6][7] Dawkins has published two volumes of memoirs, An Appetite for Wonder (2013) and Brief Candle in the Dark (2015).
リチャード・ドーキンス(Richard Dawkins FRS FRSL、1941年3月26日生まれ)[3]は、イギリスの進化生物学者、作家。オックスフォード大学ニュー・カレッジの名誉フェローであり、1995 年から2008年までオックスフォード大学の公共科学理解教授を務めた。1976年に出版した『利己的な遺伝子』(原題:The Selfish Gene)は、遺伝子を中心とした進化論を広めるとともに、ミームという言葉を生み出した。ドーキンスはいくつかの学術賞や著作賞を受賞している[4]。

ドーキンスは創造論やインテリジェント・デザインを批判し、また声高な無神論者であることでも知られている[5]。ドーキンスは1986年に『盲目の時計 職人』を執筆し、生物の複雑性に基づいて超自然的な創造主の存在を主張する時計職人の類推に反論した。その代わりに、ドーキンスは、生殖、突然変異、淘汰 がいかなる知覚的な設計者によっても導かれないという点で、進化の過程を盲目の時計職人に類似していると述べている。2006年、ドーキンスは『神の妄 想』を出版し、超自然的な創造主はほぼ確実に存在せず、宗教的信仰は妄想であると主張した。2006年、理性と科学のためのリチャード・ドーキンス財団を 設立。[6][7] ドーキンスは2冊の回顧録『An Appetite for Wonder』(2013年)と『Brief Candle in the Dark』(2015年)を出版。
Background
Early life
Dawkins was born Clinton Richard Dawkins on 26 March 1941 in Nairobi, the capital of Kenya during British colonial rule.[8] He later dropped Clinton from his name by deed poll.[3] He is the son of Jean Mary Vyvyan (née Ladner; 1916–2019)[9][10] and Clinton John Dawkins (1915–2010), an agricultural civil servant in the British Colonial Service in Nyasaland (present-day Malawi), of an Oxfordshire landed gentry family.[8][11][12] His father was called up into the King's African Rifles during the Second World War[13][14] and returned to England in 1949, when Dawkins was eight. His father had inherited a country estate, Over Norton Park in Oxfordshire, which he farmed commercially.[12] Dawkins lives in Oxford, England.[15] He has a younger sister, Sarah.[16]

His parents were interested in natural sciences, and they answered Dawkins's questions in scientific terms.[17] Dawkins describes his childhood as "a normal Anglican upbringing".[18] He embraced Christianity until halfway through his teenage years, at which point he concluded that the theory of evolution alone was a better explanation for life's complexity, and ceased believing in a god.[16] He states: "The main residual reason why I was religious was from being so impressed with the complexity of life and feeling that it had to have a designer, and I think it was when I realised that Darwinism was a far superior explanation that pulled the rug out from under the argument of design. And that left me with nothing."[16] This understanding of atheism combined with his western cultural background, informs Dawkins as he describes himself in several interviews as a "cultural Christian" and a "cultural Anglican".[19][20][21]

生い立ち
生い立ち
ドーキンスは1941年3月26日、イギリスの植民地支配下にあったケニアの首都ナイロビでクリントン・リチャード・ドーキンスとして生まれた[8]。 [3]オックスフォードシャーの地主の家系で、ニャサランド(現在のマラウイ)の英国植民地局の農業公務員であったジャン・メアリー・ヴィヴィアン(旧姓 ラドナー、1916-2019)[9][10]とクリントン・ジョン・ドーキンス(1915-2010)の息子である[8][11][12]。父親は第二 次世界大戦中にキングズ・アフリカン・ライフルズに召集され[13][14]、ドーキンスが8歳だった1949年にイギリスに戻った。父親はオックス フォードシャーのオーバー・ノートン・パークという土地を相続し、商業農業を営んでいた[12]。

両親は自然科学に関心があり、ドーキンスの質問にも科学的な言葉で答えていた[17]。ドーキンスは幼少期を「普通の英国国教会の教育」だったと述べてい る[18]: 「私が信心深かった主な理由は、生命の複雑さに感銘を受け、それには設計者がいるはずだと感じたからです。ダーウィニズムがはるかに優れた説明であること に気づいたとき、設計の議論から引きずり降ろされたのだと思います。そして私には何も残らなかった」[16]。無神論に対するこのような理解と西洋文化的 背景が相まって、ドーキンスはいくつかのインタビューで自らを「文化的キリスト教徒」「文化的英国国教会」と表現している[19][20][21]。
Education

The Great Hall, Oundle School
On his return to England from Nyasaland in 1949, at the age of eight, Dawkins joined Chafyn Grove School, in Wiltshire,[22] and after that from 1954 to 1959 attended Oundle School in Northamptonshire, an English public school with a Church of England ethos,[16] where he was in Laundimer House.[23] While at Oundle, Dawkins read Bertrand Russell's Why I Am Not a Christian for the first time.[24] He studied zoology at Balliol College, Oxford, graduating in 1962; while there, he was tutored by Nobel Prize-winning ethologist Nikolaas Tinbergen. He graduated with upper-second class honours.[25]

Dawkins continued as a research student under Tinbergen's supervision, receiving his Doctor of Philosophy[26] degree by 1966, and remained a research assistant for another year.[27][28] Tinbergen was a pioneer in the study of animal behaviour, particularly in the areas of instinct, learning, and choice;[29] Dawkins's research in this period concerned models of animal decision-making.[30]

教育

オンドル・スクールのグレート・ホール
1949年、8歳でニャサランドからイングランドに戻ったドーキンスは、ウィルトシャー州のチャフィン・グローブ・スクールに入学し[22]、その後 1954年から1959年までノーザンプトンシャー州のオンドル・スクールに通った。 [23]オンドル在学中、ドーキンスはバートランド・ラッセルの『なぜ私はクリスチャンではないのか』を初めて読んだ[24]。オックスフォード大学のバ リオール・カレッジで動物学を学び、1962年に卒業。彼は2級上の優等で卒業した[25]。

ドーキンスはティンバーゲンの指導のもとで研究生を続け、1966年までに哲学博士号[26]を取得し、さらに1年間研究助手を務めた[27][28]。 ティンバーゲンは動物行動学、特に本能、学習、選択の分野における研究の先駆者であった[29]。
Teaching
From 1967 to 1969, Dawkins was an assistant professor of zoology at the University of California, Berkeley. During this period, the students and faculty at UC Berkeley were largely opposed to the ongoing Vietnam War, and Dawkins became involved in the anti-war demonstrations and activities.[31] He returned to the University of Oxford in 1970 as a lecturer. In 1990, he became a reader in zoology. In 1995, he was appointed Simonyi Professor for the Public Understanding of Science at Oxford, a position that had been endowed by Charles Simonyi with the express intention that the holder "be expected to make important contributions to the public understanding of some scientific field",[32] and that its first holder should be Richard Dawkins.[33] He held that professorship from 1995 until 2008.[34]

Since 1970, he has been a fellow of New College, Oxford, and he is now an emeritus fellow.[35][36] He has delivered many lectures, including the Henry Sidgwick Memorial Lecture (1989), the first Erasmus Darwin Memorial Lecture (1990), the Michael Faraday Lecture (1991), the T. H. Huxley Memorial Lecture (1992), the Irvine Memorial Lecture (1997), the Tinbergen Lecture (2004), and the Tanner Lectures (2003).[27] In 1991, he gave the Royal Institution Christmas Lectures for Children on Growing Up in the Universe. He also has edited several journals and has acted as an editorial advisor to the Encarta Encyclopedia and the Encyclopedia of Evolution. He is listed as a senior editor and a columnist of the Council for Secular Humanism's Free Inquiry magazine and has been a member of the editorial board of Skeptic magazine since its foundation.[37]

Dawkins has sat on judging panels for awards as diverse as the Royal Society's Faraday Award and the British Academy Television Awards,[27] and has been president of the Biological Sciences section of the British Association for the Advancement of Science. In 2004, Balliol College, Oxford, instituted the Dawkins Prize, awarded for "outstanding research into the ecology and behaviour of animals whose welfare and survival may be endangered by human activities".[38] In September 2008, he retired from his professorship, announcing plans to "write a book aimed at youngsters in which he will warn them against believing in 'anti-scientific' fairytales."[39]

In 2011, Dawkins joined the professoriate of the New College of the Humanities, a private university in London established by A. C. Grayling, which opened in September 2012.[40]


教育
1967年から1969年まで、ドーキンスはカリフォルニア大学バークレー校の動物学の助教授であった。この時期、カリフォルニア大学バークレー校の学生 や教員はベトナム戦争に反対しており、ドーキンスは反戦デモや活動に参加した[31]。1990年には動物学の読者となる。この地位は、チャールズ・シモ ニイによって「ある科学分野の一般大衆の理解に重要な貢献をすることが期待される」[32]という明確な意図のもとに寄贈されたもので、その最初の保持者 はリチャード・ドーキンスであるべきである[33]。

1970年以来、オックスフォード大学ニュー・カレッジのフェローであり、現在は名誉フェローである[35][36]。 ヘンリー・シドウィック記念講演(1989年)、第1回エラスマス・ダーウィン記念講演(1990年)、マイケル・ファラデー記念講演(1991年)、 T. H.ハクスリー記念講演(1992年)、アーヴァイン記念講演(1997年)、ティンバーゲン講演(2004年)、タナー講演(2003年)[27]。 1991年には、王立研究所の子供向けクリスマス講演会で「Growing Up in the Universe(宇宙で育つ)」を行った。また、複数の学術誌の編集に携わり、Encarta EncyclopediaとEncyclopedia of Evolutionの編集顧問を務める。世俗的ヒューマニズム評議会の『Free Inquiry』誌の上級編集者およびコラムニストとして名を連ねており、『Skeptic』誌の創刊以来編集委員を務めている[37]。

ドーキンスは、英国王立協会のファラデー賞や英国アカデミーテレビ賞[27]など様々な賞の審査委員を務め、英国科学振興協会の生物科学部門の会長を務め ている。2004年、オックスフォード大学バリオール・カレッジはドーキンス賞を創設し、「人間の活動によって福祉と生存が脅かされる可能性のある動物の 生態と行動に関する卓越した研究」に授与した[38]。2008年9月、教授職を退き、「若者を対象にした本を執筆し、『反科学的』なおとぎ話を信じない ように警告する」計画を発表した[39]。

2011年、ドーキンスはA.C.グレイリングが設立し、2012年9月に開校したロンドンの私立大学、ニュー・カレッジ・オブ・ザ・ヒューマニティーズ の教授に就任した[40]。
Work
Evolutionary biology
Further information: Gene-centred view of evolution

At the University of Texas at Austin, March 2008
Dawkins is best known for his popularisation of the gene as the principal unit of selection in evolution; this view is most clearly set out in two of his books:[41][42]

The Selfish Gene (1976), in which he notes that "all life evolves by the differential survival of replicating entities."
The Extended Phenotype (1982), in which he describes natural selection as "the process whereby replicators out-propagate each other". He introduces to a wider audience the influential concept he presented in 1977,[43] that the phenotypic effects of a gene are not necessarily limited to an organism's body, but can stretch far into the environment, including the bodies of other organisms. Dawkins regarded the extended phenotype as his single most important contribution to evolutionary biology and he considered niche construction to be a special case of extended phenotype. The concept of extended phenotype helps explain evolution, but it does not help predict specific outcomes.[44]
Dawkins has consistently been sceptical about non-adaptive processes in evolution (such as spandrels, described by Gould and Lewontin)[45] and about selection at levels "above" that of the gene.[46] He is particularly sceptical about the practical possibility or importance of group selection as a basis for understanding altruism.[47]

Altruism appears at first to be an evolutionary paradox, since helping others costs precious resources and decreases one's own chances for survival, or "fitness". Previously, many had interpreted altruism as an aspect of group selection, suggesting that individuals are doing what is best for the survival of the population or species as a whole. British evolutionary biologist W. D. Hamilton used gene-frequency analysis in his inclusive fitness theory to show how hereditary altruistic traits can evolve if there is sufficient genetic similarity between actors and recipients of such altruism, including close relatives.[48][a] Hamilton's inclusive fitness has since been successfully applied to a wide range of organisms, including humans. Similarly, Robert Trivers, thinking in terms of the gene-centred model, developed the theory of reciprocal altruism, whereby one organism provides a benefit to another in the expectation of future reciprocation.[49] Dawkins popularised these ideas in The Selfish Gene, and developed them in his own work.[50]

In June 2012, Dawkins was highly critical of fellow biologist E. O. Wilson's 2012 book The Social Conquest of Earth as misunderstanding Hamilton's theory of kin selection.[51][52] Dawkins has also been strongly critical of the Gaia hypothesis of the independent scientist James Lovelock.[53][54][55]

Critics of Dawkins's biological approach suggest that taking the gene as the unit of selection (a single event in which an individual either succeeds or fails to reproduce) is misleading. The gene could be better described, they say, as a unit of evolution (the long-term changes in allele frequencies in a population).[56] In The Selfish Gene, Dawkins explains that he is using George C. Williams's definition of the gene as "that which segregates and recombines with appreciable frequency".[57] Another common objection is that a gene cannot survive alone, but must cooperate with other genes to build an individual, and therefore a gene cannot be an independent "unit".[58] In The Extended Phenotype, Dawkins suggests that from an individual gene's viewpoint, all other genes are part of the environment to which it is adapted.

Advocates for higher levels of selection (such as Richard Lewontin, David Sloan Wilson, and Elliott Sober) suggest that there are many phenomena (including altruism) that gene-based selection cannot satisfactorily explain. The philosopher Mary Midgley, with whom Dawkins clashed in print concerning The Selfish Gene,[59][60] has criticised gene selection, memetics, and sociobiology as being excessively reductionist;[61] she has suggested that the popularity of Dawkins's work is due to factors in the Zeitgeist such as the increased individualism of the Thatcher/Reagan decades.[62] Besides, other, more recent views and analysis on his popular science works also exist.[63]

In a set of controversies over the mechanisms and interpretation of evolution (what has been called 'The Darwin Wars'),[64][65] one faction is often named after Dawkins, while the other faction is named after the American palaeontologist Stephen Jay Gould, reflecting the pre-eminence of each as a populariser of the pertinent ideas.[66][67] In particular, Dawkins and Gould have been prominent commentators in the controversy over sociobiology and evolutionary psychology, with Dawkins generally approving and Gould generally being critical.[68] A typical example of Dawkins's position is his scathing review of Not in Our Genes by Steven Rose, Leon J. Kamin, and Richard C. Lewontin.[69] Two other thinkers who are often considered to be allied with Dawkins on the subject are Steven Pinker and Daniel Dennett; Dennett has promoted a gene-centred view of evolution and defended reductionism in biology.[70] Despite their academic disagreements, Dawkins and Gould did not have a hostile personal relationship, and Dawkins dedicated a large portion of his 2003 book A Devil's Chaplain posthumously to Gould, who had died the previous year.

When asked if Darwinism informs his everyday apprehension of life, Dawkins says, "In one way it does. My eyes are constantly wide open to the extraordinary fact of existence. Not just human existence but the existence of life and how this breathtakingly powerful process, which is natural selection, has managed to take the very simple facts of physics and chemistry and build them up to redwood trees and humans. That's never far from my thoughts, that sense of amazement. On the other hand, I certainly don't allow Darwinism to influence my feelings about human social life", implying that he feels that individual human beings can opt out of the survival machine of Darwinism since they are freed by the consciousness of self.[15]
仕事
進化生物学
さらに詳しい情報 遺伝子中心の進化観

2008年3月、テキサス大学オースティン校にて
ドーキンスは、進化における淘汰の主要な単位として遺伝子を一般に広めたことで最もよく知られている。この見解は、彼の2冊の著書[41][42]の中で 最も明確に示されている。

利己的な遺伝子』(1976年)では、「すべての生命は、複製された実体の生存の差異によって進化する」と述べている。
The Extended Phenotype』(1982年)では、自然淘汰を「複製体が互いに増殖し合うプロセス」と説明している。彼は1977年に発表した、遺伝子の表現型の 効果は必ずしも生物の体内だけに限定されるものではなく、他の生物の体内を含む環境にまで及ぶ可能性があるという影響力のある概念[43]を、より多くの 読者に紹介した。ドーキンスは拡張表現型を進化生物学への唯一で最も重要な貢献とみなし、ニッチ構築は拡張表現型の特別なケースであると考えた。拡張表現 型の概念は進化を説明するのに役立つが、特定の結果を予測するのには役立たない。
ドーキンスは一貫して進化における非適応的プロセス(グールドやルウォンティンが説明したスパンドレルなど)[45]や遺伝子の「上の」レベルでの選択に ついて懐疑的である[46]。特に利他主義を理解するための基礎としての集団選択の実際的な可能性や重要性については懐疑的である[47]。

利他主義は、他者を助けることで貴重な資源が犠牲になり、自分自身の生存機会、すなわち「適性」が低下するため、最初は進化論的パラドックスのように見え る。以前は、多くの人が利他主義を集団淘汰の一側面として解釈し、個人が集団や種全体の生存のために最善のことをしていることを示唆していた。イギリスの 進化生物学者W.D.ハミルトンは、その包括的フィットネス理論において遺伝子頻度分析を用い、利他主義の行為者と受益者(近親者を含む)の間に十分な遺 伝的類似性があれば、遺伝性の利他的形質がどのように進化しうるかを示した[48][a]。ドーキンスは『利己的な遺伝子』の中でこれらの考え方を普及さ せ、自身の研究でも発展させた。

2012年6月、ドーキンスは同じ生物学者であるE.O.ウィルソンの2012年の著書『The Social Conquest of Earth(地球の社会的征服)』について、ハミルトンの血縁淘汰理論を誤解しているとして強く批判した[51][52]。 ドーキンスはまた独立科学者ジェームズ・ラブロックのガイア仮説についても強く批判している[53][54][55]。

ドーキンスの生物学的アプローチに対する批判者たちは、遺伝子を淘汰の単位(個体が繁殖に成功するか失敗するかのどちらかである単一の事象)とすることは 誤解を招くと指摘している。ドーキンスは『利己的な遺伝子』の中で、ジョージ・C・ウィリアムズによる遺伝子の定義を「評価できる頻度で分離・再結合する もの」と説明している。 [57]もう一つの一般的な反論は、遺伝子は単独では生存できないが、個体を構築するためには他の遺伝子と協力しなければならず、したがって遺伝子は独立 した「単位」ではありえないというものである。

リチャード・レウォンティン、デビッド・スローン・ウィルソン、エリオット・ソーバーなど)より高次の淘汰を支持する人々は、遺伝子に基づく淘汰では満足 に説明できない多くの現象(利他主義を含む)が存在することを示唆している。ドーキンスが『利己的な遺伝子』に関して紙上で衝突した哲学者のメアリー・ ミッドグリーは[59][60]、遺伝子選択、ミメティックス、社会生物学を過度に還元主義的であると批判しており[61]、ドーキンスの著作の人気は、 サッチャー/レーガンの数十年間における個人主義の高まりといった時代精神の要因によるものであると示唆している[62]。

進化のメカニズムや解釈をめぐる一連の論争(「ダーウィン戦争」と呼ばれている)において、一方の派閥はしばしばドーキンスの名を冠し[64][65]、 他方の派閥はアメリカの古生物学者であるスティーヴン・ジェイ・グールドの名を冠しており、適切な考え方の普及者としてのそれぞれの優位性を反映している [66][67]。 特に、ドーキンスとグールドは社会生物学と進化心理学をめぐる論争において著名な論客であり、ドーキンスは一般的に肯定的であり、グールドは一般的に批判 的である。 [ドーキンスの立場の典型的な例として、スティーヴン・ローズ、レオン・J・カミン、リチャード・C・ルウォンチンによる『Not in Our Genes』の酷評がある[69]。この問題に関してドーキンスと同盟関係にあると見なされることが多い他の2人の思想家は、スティーヴン・ピンカーとダ ニエル・デネットであり、デネットは遺伝子を中心とした進化観を推進し、生物学における還元主義を擁護している。 [ドーキンスとグールドは学問的には意見の相違があったものの、個人的には敵対的な関係にはなく、ドーキンスは2003年に出版した『悪魔のチャプレン』 の大部分を、前年に亡くなったグールドに捧げている。

ダーウィニズムが彼の日常的な人生観に影響を与えているかという質問に、ドーキンスは次のように答えている。私の目は常に、存在という驚異的な事実に対し て大きく開かれています。人間の存在だけでなく、生命の存在や、自然淘汰という息をのむほど強力なプロセスが、物理学や化学の非常に単純な事実を、アカマ ツの木や人間にまで発展させたことに。その驚きを忘れることはない。その一方で、私はダーウィニズムが人間の社会生活に対する私の感情に影響を与えること を許さない。

"Meme" as behavioural concept
Main article: Meme

Dawkins at Cooper Union in New York City to discuss his book The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution in 2010
In his book The Selfish Gene, Dawkins coined the word meme (the behavioural equivalent of a gene) as a way to encourage readers to think about how Darwinian principles might be extended beyond the realm of genes.[71] It was intended as an extension of his "replicators" argument, but it took on a life of its own in the hands of other authors, such as Daniel Dennett and Susan Blackmore. These popularisations then led to the emergence of memetics, a field from which Dawkins has distanced himself.[72]

Dawkins's meme refers to any cultural entity that an observer might consider a replicator of a certain idea or set of ideas. He hypothesised that people could view many cultural entities as capable of such replication, generally through communication and contact with humans, who have evolved as efficient (although not perfect) copiers of information and behaviour. Because memes are not always copied perfectly, they might become refined, combined, or otherwise modified with other ideas; this results in new memes, which may themselves prove more or less efficient replicators than their predecessors, thus providing a framework for a hypothesis of cultural evolution based on memes, a notion that is analogous to the theory of biological evolution based on genes.[73]

Although Dawkins invented the term meme, he has not claimed that the idea was entirely novel,[74] and there have been other expressions for similar ideas in the past. For instance, John Laurent has suggested that the term may have derived from the work of the little-known German biologist Richard Semon.[75] Semon regarded "mneme" as the collective set of neural memory traces (conscious or subconscious) that were inherited, although such view would be considered as Lamarckian by modern biologists.[76] Laurent also found the use of the term mneme in Maurice Maeterlinck's The Life of the White Ant (1926), and Maeterlinck himself stated that he obtained the phrase from Semon's work.[75] In his own work, Maeterlinck tried to explain memory in termites and ants by claiming that neural memory traces were added "upon the individual mneme".[76] Nonetheless, James Gleick describes Dawkins's concept of the meme as "his most famous memorable invention, far more influential than his selfish genes or his later proselytising against religiosity".[77]

行動概念としての「ミーム」
主な記事 ミーム

著書『The Greatest Show on Earth』について語るため、ニューヨークのクーパー・ユニオンで講演するドーキンス: 2010年、進化論の証拠
ドーキンスは著書『利己的な遺伝子』の中で、ダーウィンの原理が遺伝子の領域を超えてどのように拡張されるかを読者に考えさせる方法として、ミーム(遺伝 子に相当する行動)という言葉を生み出した[71]。これは彼の「複製者」論の拡張として意図されたものであったが、ダニエル・デネットやスーザン・ブ ラックモアといった他の著者の手によって独自の生命を持つようになった。これらの一般化は、ドーキンスが距離を置いている分野であるミーム学の出現につな がった[72]。

ドーキンスの言うミームとは、観察者があるアイデアやアイデアの集合の複製者とみなすような文化的実体のことである。ドーキンスは、多くの文化的実体がそ のような複製が可能であると人々がみなすことができるという仮説を立てた。一般的には、情報や行動の効率的な(完全ではないが)コピー者として進化してき た人間とのコミュニケーションや接触を通じてである。ミームは常に完璧にコピーされるわけではないため、洗練されたり、結合されたり、あるいは他のアイデ アと修正されたりする可能性がある。その結果、新たなミームが生まれ、そのミーム自体が前任者よりも効率的な複製者であったり、そうでなかったりする。

ドーキンスはミームという用語を発明したが、その考え方が全く斬新であったとは主張しておらず[74]、過去にも似たような考え方の表現はあった。例え ば、ジョン・ローランは、この用語があまり知られていないドイツの生物学者リチャード・セモンの研究に由来している可能性を示唆している[75]。セモン は「ミーム」を遺伝する神経記憶の痕跡(意識的または潜在意識的)の集合体とみなしていたが、このような見方は現代の生物学者にとってはラマルク的である と考えられている。 ローランはまた、モーリス・メーテルリンクの『白蟻の一生』(1926年)にも「ムネーメ」という言葉が使われていることを発見し、メーテルリンク自身も この言葉をセモンの仕事から得たと述べている[75]。 [メーテルリンクは自身の著作において、神経記憶の痕跡が「個々のミームの上に」付け加えられたと主張することで、シロアリやアリにおける記憶を説明しよ うとした[76]。それにもかかわらず、ジェームズ・グリークはドーキンスのミームの概念を「彼の最も有名な記憶に残る発明であり、利己的な遺伝子や後に 宗教性に対して布教するよりもはるかに影響力がある」と評している[77]。
Foundation
Main article: Richard Dawkins Foundation for Reason and Science
In 2006, Dawkins founded the Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (RDFRS), a non-profit organisation. RDFRS financed research on the psychology of belief and religion, financed scientific education programs and materials, and publicised and supported charitable organisations that are secular in nature.[78] In January 2016, it was announced that the foundation was merging with the Center for Inquiry, with Dawkins becoming a member of the new organization's board of directors.[79]
財団
主な記事 リチャード・ドーキンス理性と科学財団
2006年、ドーキンスは非営利団体リチャード・ドーキンス理性科学財団(RDFRS)を設立した。RDFRSは信念と宗教の心理学に関する研究に資金を 提供し、科学教育プログラムや教材に資金を提供し、世俗的な慈善団体を広報・支援している[78]。2016年1月、同財団がCenter for Inquiryと合併することが発表され、ドーキンスは新組織の理事会のメンバーとなった[79]。

Criticism of religion

Lecturing on his book The God Delusion, 24 June 2006
Dawkins was confirmed into the Church of England at the age of 13, but began to grow sceptical of the beliefs. He said that his understanding of science and evolutionary processes led him to question how adults in positions of leadership in a civilised world could still be so uneducated in biology,[80] and is puzzled by how belief in God could remain among individuals who are sophisticated in science. Dawkins says that some physicists use 'God' as a metaphor for the general awe-inspiring mysteries of the universe, which he claims causes confusion and misunderstanding among people who incorrectly think they are talking about a mystical being who forgives sins, transubstantiates wine, or makes people live after they die.[81]

He disagrees with Stephen Jay Gould's principle of nonoverlapping magisteria (NOMA)[82] and suggests that the existence of God should be treated as a scientific hypothesis like any other.[83] Dawkins became a prominent critic of religion and has stated his opposition to religion as twofold: religion is both a source of conflict and a justification for belief without evidence.[84] He considers faith—belief that is not based on evidence—as "one of the world's great evils".[85]

On his spectrum of theistic probability, which has seven levels between 1 (100% certainty that a God or gods exist) and 7 (100% certainty that a God or gods do not exist), Dawkins has said he is a 6.9, which represents a "de facto atheist" who thinks "I cannot know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there." When asked about his slight uncertainty, Dawkins quips, "I am agnostic to the extent that I am agnostic about fairies at the bottom of the garden."[86][87] In May 2014, at the Hay Festival in Wales, Dawkins explained that while he does not believe in the supernatural elements of the Christian faith, he still has nostalgia for the ceremonial side of religion.[88] In addition to beliefs in deities, Dawkins has criticized religious beliefs as irrational, such as that Jesus turned water into wine, that an embryo starts as a blob, that magic underwear will protect you, that Jesus was resurrected, that semen comes from the spine, that Jesus walked on water, that the sun sets in a marsh, that the Garden of Eden existed in Adam-ondi-Ahman, Missouri, that Jesus' mother was a virgin, that Muhammad split the moon, and that Lazarus was raised from the dead.[96]

Dawkins has risen to prominence in public debates concerning science and religion since the publication of his most popular book, The God Delusion, in 2006, which became an international bestseller.[97] As of 2015, more than three million copies have been sold and the book has been translated into over 30 languages.[98] Its success has been seen by many as indicative of a change in the contemporary cultural zeitgeist and has also been identified with the rise of New Atheism.[99] In the book, Dawkins contends that a supernatural creator almost certainly does not exist and that religious faith is a delusion—"a fixed false belief".[100] In his February 2002 TED talk entitled "Militant atheism", Dawkins urged all atheists to openly state their position and to fight the incursion of the church into politics and science.[101] On 30 September 2007, Dawkins, Christopher Hitchens, Sam Harris, and Daniel Dennett met at Hitchens's residence for a private, unmoderated discussion that lasted two hours. The event was videotaped and entitled "The Four Horsemen".[102]

Dawkins sees education and consciousness-raising as the primary tools in opposing what he considers to be religious dogma and indoctrination.[31][103][104] These tools include the fight against certain stereotypes, and he has adopted the term bright as a way of associating positive public connotations with those who possess a naturalistic worldview.[104] He has given support to the idea of a free-thinking school,[105] which would not "indoctrinate children" but would instead teach children to ask for evidence and be skeptical, critical, and open-minded. Such a school, says Dawkins, should "teach comparative religion, and teach it properly without any bias towards particular religions, and including historically important but dead religions, such as those of ancient Greece and the Norse gods, if only because these, like the Abrahamic scriptures, are important for understanding English literature and European history."[106][107] Inspired by the consciousness-raising successes of feminists in arousing widespread embarrassment at the routine use of "he" instead of "she", Dawkins similarly suggests that phrases such as "Catholic child" and "Muslim child" should be considered as socially absurd as, for instance, "Marxist child", as he believes that children should not be classified based on the ideological or religious beliefs of their parents.[104]

While some critics, such as writer Christopher Hitchens, psychologist Steven Pinker and Nobel laureates Sir Harold Kroto, James D. Watson, and Steven Weinberg have defended Dawkins's stance on religion and praised his work,[108] others, including Nobel Prize-winning theoretical physicist Peter Higgs, astrophysicist Martin Rees, philosopher of science Michael Ruse, literary critic Terry Eagleton, philosopher Roger Scruton, academic and social critic Camille Paglia, atheist philosopher Daniel Came and theologian Alister McGrath,[115] have criticised Dawkins on various grounds, including the assertion that his work simply serves as an atheist counterpart to religious fundamentalism rather than a productive critique of it, and that he has fundamentally misapprehended the foundations of the theological positions he claims to refute. Rees and Higgs, in particular, have both rejected Dawkins's confrontational stance toward religion as narrow and "embarrassing", with Higgs going as far as to equate Dawkins with the religious fundamentalists he criticises.[116][117][118][119] Atheist philosopher John Gray has denounced Dawkins as an "anti-religious missionary", whose assertions are "in no sense novel or original", suggesting that "transfixed in wonderment at the workings of his own mind, Dawkins misses much that is of importance in human beings." Gray has also criticised Dawkins's perceived allegiance to Darwin, stating that if "science, for Darwin, was a method of inquiry that enabled him to edge tentatively and humbly toward the truth, for Dawkins, science is an unquestioned view of the world."[120] A 2016 study found that many British scientists held an unfavourable view of Dawkins and his attitude towards religion.[121] In response to his critics, Dawkins maintains that theologians are no better than scientists in addressing deep cosmological questions and that he is not a fundamentalist, as he is willing to change his mind in the face of new evidence.[122][123][124]

Dawkins has faced backlash over some of his public comments about Islam. In 2013, Dawkins tweeted that "All the world's Muslims have fewer Nobel Prizes than Trinity College, Cambridge. They did great things in the Middle Ages, though."[125] In 2016, Dawkins' invitation to speak at the Northeast Conference on Science and Skepticism was withdrawn over his sharing of what was characterized as a "highly offensive video" satirically showing cartoon feminist and Islamist characters singing about the things they hold in common. In issuing the tweet, Dawkins stated that it "Obviously doesn't apply to vast majority of feminists, among whom I count myself. But the minority are pernicious."[126]
宗教批判

著書『神の妄想』についての講演(2006年6月24日
ドーキンスは13歳で英国国教会に入信したが、その信仰に懐疑的になり始めた。科学と進化の過程を理解したことで、文明世界で指導的立場にある大人が、生 物学の教養がないことに疑問を抱くようになり[80]、科学に精通した人々の中に神への信仰が残っていることに困惑しているという。ドーキンスによれば、 物理学者の中には「神」を宇宙の一般的な畏敬の念を抱かせる神秘の比喩として使っている者もおり、それが人々の間に混乱と誤解を引き起こし、彼らは誤っ て、罪を赦し、ワインを変質させ、死後も人々を生かす神秘的な存在について語っているのだと考えていると主張している[81]。

彼はスティーヴン・ジェイ・グールドのNOMA(non-overlapping magisteria)の原則に同意しておらず[82]、神の存在は他の仮説と同様に科学的仮説として扱われるべきであると提案している[83]。 ドーキンスは著名な宗教批判者となり、宗教に対する彼の反対は2つあると述べている。

1(神や神々が存在するという100%の確信)から7(神や神々が存在しないという100%の確信)までの7段階からなる神論的確率のスペクトルにおい て、ドーキンスは自分が6.9であると述べており、これは「事実上の無神論者」であることを表している。2014年5月、ウェールズで開催されたヘイ・ フェスティバルでドーキンスは、キリスト教信仰の超自然的な要素は信じていないものの、宗教の儀式的な側面には懐かしさを感じていると説明した[86] [87]。 [88]神々への信仰に加え、ドーキンスは、イエスが水をワインに変えた、胚は塊から始まる、魔法の下着はあなたを守る、イエスは復活した、などの宗教的 信仰を非合理的であると批判してきた、 精液が背骨から出ること、イエスが水の上を歩いたこと、太陽が沼地に沈むこと、エデンの園がミズーリ州のアダム・オンディ・アフマンに存在したこと、イエ スの母親が処女だったこと、ムハンマドが月を割ったこと、ラザロが死からよみがえったことなどである。 [96]

ドーキンスは、2006年に最も人気のある著書『神の妄想』を出版して以来、科学と宗教に関する公的な議論において脚光を浴びるようになり、世界的なベス トセラーとなった[97]。 2015年現在、300万部以上が販売され、同書は30以上の言語に翻訳されている[98]。その成功は、現代の文化的な時代の流れの変化を示していると 多くの人々に見られており、また新無神論の台頭とも同一視されている。 [この本の中でドーキンスは、超自然的な創造主はほぼ確実に存在せず、宗教的な信仰は妄想であり、「固定した誤った信念」であると主張している [100]。2002年2月の「Militant atheism(過激な無神論)」と題するTED講演で、ドーキンスはすべての無神論者に自らの立場を公然と表明し、政治や科学への教会の侵入と戦うよう 促した。 [101]2007年9月30日、ドーキンス、クリストファー・ヒッチェンス、サム・ハリス、ダニエル・デネットはヒッチェンスの邸宅で、司会者なしで2 時間にわたる非公開の討論を行った。このイベントはビデオ撮影され、「フォー・ホースメン」と題された[102]。

ドーキンスは教育と意識改革を、彼が宗教的教義や洗脳と考えるものに対抗するための主要な手段であると考えている[31][103][104]。これらの 手段には特定の固定観念との戦いも含まれ、彼は自然主義的世界観を持つ人々に肯定的な世間的意味合いを連想させる方法として、明るいという言葉を採用して いる。 [104]ドーキンスは、「子供たちを教え込む」のではなく、子供たちに証拠を求め、懐疑的で、批判的で、オープンマインドであることを教える、自由な考 え方の学校[105]のアイデアを支持している。そのような学校は「比較宗教を教えるべきであり、特定の宗教に偏ることなく、古代ギリシャや北欧の神々な ど、歴史的に重要だが死滅した宗教も含めてきちんと教えるべきである。 "she "の代わりに "he "を日常的に使用することに対して広く困惑を呼び起こすというフェミニストたちの意識改革の成功に触発され、ドーキンスは同様に、「カトリックの子供」や 「イスラム教徒の子供」といった表現は、例えば「マルクス主義の子供」と同様に社会的に不合理なものとみなされるべきであると示唆している。

作家のクリストファー・ヒッチェンズ、心理学者のスティーヴン・ピンカー、ノーベル賞受賞者のハロルド・クルート卿、ジェームス・D・ワトソン、スティー ヴン・ウィーヴンといった批評家もいるが、彼は「マルクス主義者の子ども」と同じように、社会的に不合理なものだと考えている。また、ノーベル賞を受賞し た理論物理学者のピーター・ヒッグス、宇宙物理学者のマーティン・リース、科学哲学者のマイケル・ルース、文芸批評家のテリー・イーグルトン、哲学者のロ ジャー・スクルトン、学者で社会批評家のカミーユ・パグリア、無神論哲学者のダニエル・クルーリアなど、ドーキンスの宗教に対するスタンスを擁護し、彼の 仕事を賞賛している[108]、 無神論哲学者のダニエル・ケイム、神学者のアリスター・マクグラス[115]らは、ドーキンスの仕事は宗教原理主義に対する生産的な批判というよりは、単 に無神論者のカウンターパートとしての役割を果たすものであり、ドーキンスが反論すると主張する神学的立場の基礎を根本的に誤って理解しているという主張 など、様々な理由でドーキンスを批判している。特にリーズとヒッグスは、ドーキンスの宗教に対する対決姿勢を狭量で「恥ずべきもの」として否定しており、 ヒッグスはドーキンスを彼が批判する宗教原理主義者と同一視するほどである。 [116][117][118][119]無神論者の哲学者ジョン・グレイはドーキンスを「反宗教的宣教師」として非難しており、その主張は「ある意味斬 新でも独創的でもない」。グレイはまた、ドーキンスのダーウィンに対する忠誠心を批判し、「ダーウィンにとっての科学が、彼が暫定的かつ謙虚に真理に向か うことを可能にする探求の方法であったとすれば、ドーキンスにとっての科学は、疑いようのない世界観である」と述べている[120]。2016年の調査で は、多くのイギリスの科学者がドーキンスと彼の宗教に対する態度に対して好意的でない見方をしていることがわかった。 [121]批評家に対してドーキンスは、神学者は宇宙論的な深い問いに取り組むことにおいて科学者よりも優れておらず、新たな証拠に直面して考えを変える ことも厭わないので、自分は原理主義者ではないと主張している[122][123][124]。

ドーキンスはイスラム教に関するいくつかの公のコメントで反発に直面している。2013年、ドーキンスは「世界中のイスラム教徒はケンブリッジのトリニ ティ・カレッジよりもノーベル賞の数が少ない」とツイートした。しかし、彼らは中世に偉大なことをした」[125] 2016年、ドーキンスは「科学と懐疑主義に関する北東部会議」での講演への招待を取り下げられたが、その理由は、漫画のフェミニストとイスラム主義者の キャラクターが彼らの共通点について歌っている風刺的な「非常に不快なビデオ」を共有したことにあった。ドーキンスはこのツイートの中で、「大多数のフェ ミニストには当てはまらないのは明らかだ。しかし、少数派は悪質だ」と述べている[126]。
Criticism of creationism
Dawkins is a prominent critic of creationism, a religious belief that humanity, life, and the universe were created by a deity[127] without recourse to evolution.[128] He has described the young Earth creationist view that the Earth is only a few thousand years old as "a preposterous, mind-shrinking falsehood".[129] His 1986 book, The Blind Watchmaker, contains a sustained critique of the argument from design, an important creationist argument. In the book, Dawkins argues against the watchmaker analogy made famous by the eighteenth-century English theologian William Paley via his book Natural Theology, in which Paley argues that just as a watch is too complicated and too functional to have sprung into existence merely by accident, so too must all living things—with their far greater complexity—be purposefully designed. Dawkins shares the view generally held by scientists that natural selection is sufficient to explain the apparent functionality and non-random complexity of the biological world, and can be said to play the role of watchmaker in nature, albeit as an automatic, unguided by any designer, nonintelligent, blind watchmaker.[130]


Wearing a scarlet 'A' lapel pin, at the 34th annual conference of American Atheists (2008)
In 1986, Dawkins and biologist John Maynard Smith participated in an Oxford Union debate against A. E. Wilder-Smith (a Young Earth creationist) and Edgar Andrews (president of the Biblical Creation Society).[b] In general, however, Dawkins has followed the advice of his late colleague Stephen Jay Gould and refused to participate in formal debates with creationists because "what they seek is the oxygen of respectability", and doing so would "give them this oxygen by the mere act of engaging with them at all". He suggests that creationists "don't mind being beaten in an argument. What matters is that we give them recognition by bothering to argue with them in public."[131] In a December 2004 interview with American journalist Bill Moyers, Dawkins said that "among the things that science does know, evolution is about as certain as anything we know." When Moyers questioned him on the use of the word theory, Dawkins stated that "evolution has been observed. It's just that it hasn't been observed while it's happening." He added that "it is rather like a detective coming on a murder after the scene... the detective hasn't actually seen the murder take place, of course. But what you do see is a massive clue... Huge quantities of circumstantial evidence. It might as well be spelled out in words of English."[132]

Dawkins has opposed the inclusion of intelligent design in science education, describing it as "not a scientific argument at all, but a religious one".[133] He has been referred to in the media as "Darwin's Rottweiler",[134][135] a reference to English biologist T. H. Huxley, who was known as "Darwin's Bulldog" for his advocacy of Charles Darwin's evolutionary ideas. He has been a strong critic of the British organisation Truth in Science, which promotes the teaching of creationism in state schools, and whose work Dawkins has described as an "educational scandal". He plans to subsidise schools through the Richard Dawkins Foundation for Reason and Science with the delivery of books, DVDs, and pamphlets that counteract their work.[136]
創造論批判
ドーキンスは創造論の著名な批判者であり、人類、生命、宇宙は進化論に頼ることなく神によって創造されたとする宗教的信念[127]を持つ[128]。 彼は、地球が数千年しか経っていないという若い地球創造論者の見解を「とんでもない、心が縮むような虚偽」[129]と評している。1986年に出版され た彼の著書『The Blind Watchmaker』には、創造論者の重要な主張である設計からの議論に対する持続的な批判が含まれている。この本の中でドーキンスは、18世紀のイギ リスの神学者ウィリアム・ペイリーの著書『自然神学』によって有名になった時計職人のアナロジーに反論している。ペイリーは、時計があまりにも複雑で、あ まりにも機能的であるため、単に偶然存在するようになったのではないと主張している。ドーキンスは、自然淘汰は生物界の見かけの機能性と非ランダムな複雑 性を説明するのに十分であり、自然界における時計職人の役割を果たしていると言えるが、それは自動的で、設計者に導かれておらず、非知的で、盲目の時計職 人である[130]。


第34回アメリカ無神論者年次大会にて、緋色の「A」ラペルピンを着用(2008年)
1986年、ドーキンスと生物学者ジョン・メイナード・スミスはオックスフォード大学連合会の討論会に参加し、A・E・ワイルダー=スミス(若い地球の創 造論者)とエドガー・アンドリュース(聖書創造協会会長)と対戦した[b]。しかし、一般的にドーキンスは故スティーブン・ジェイ・グールドの助言に従 い、創造論者との正式な討論会に参加することを拒否している。彼は、創造論者は「議論で負けることは気にしない。重要なのは、公の場でわざわざ彼らと議論 することで、彼らに評価を与えることだ」[131]。2004年12月、アメリカのジャーナリスト、ビル・モイヤーズとのインタビューで、ドーキンスは 「科学が知っていることの中で、進化論は我々が知っていることと同じくらい確かなことだ」と述べた。モイヤーズが理論という言葉を使うことについて質問す ると、ドーキンスは「進化は観察されている。ただ、進化が起こっている間は観察されていないだけです」。彼はさらに、「それはむしろ、刑事が殺人事件の現 場を後から見に来るようなものだ......もちろん、刑事は実際に殺人が起こっているところは見ていない。しかし、あなたが目にするのは膨大な手がかり だ......。大量の状況証拠。それは英語の単語で綴られているのと同じかもしれない」[132]。

ドーキンスはインテリジェント・デザインを科学教育に取り入れることに反対しており、それを「科学的な議論ではなく、宗教的な議論」であると述べている [133]。ドーキンスは、英国の団体「トゥルース・イン・サイエンス」を強く批判している。トゥルース・イン・サイエンスは、州立学校で創造論を教える ことを推進しており、ドーキンスはその活動を「教育スキャンダル」と表現している。ドーキンスは「理性と科学のためのリチャード・ドーキンス財団 (Richard Dawkins Foundation for Reason and Science)」を通じて、彼らの活動に対抗する書籍、DVD、パンフレットを学校に提供し、助成金を提供することを計画している[136]。
Political views
Further information: Political views of Richard Dawkins

With Ariane Sherine at the Atheist Bus Campaign launch in London, January 2009
Dawkins is an outspoken atheist[137] and a supporter of various atheist, secular,[138][139] and humanist organisations,[140][141][142][143] including Humanists UK and the Brights movement.[101] Dawkins suggests that atheists should be proud, not apologetic, stressing that atheism is evidence of a healthy, independent mind.[144] He hopes that the more atheists identify themselves, the more the public will become aware of just how many people are nonbelievers, thereby reducing the negative opinion of atheism among the religious majority.[145] Inspired by the gay rights movement, he endorsed the Out Campaign to encourage atheists worldwide to declare their stance publicly.[146] He supported a UK atheist advertising initiative, the Atheist Bus Campaign in 2008 and 2009, which aimed to raise funds to place atheist advertisements on buses in the London area.[147]


Speaking at Kepler's Books, Menlo Park, California, 29 October 2006
Dawkins has expressed concern about the growth of the human population and about the matter of overpopulation.[148] In The Selfish Gene, he briefly mentions population growth, giving the example of Latin America, whose population, at the time the book was written, was doubling every 40 years. He is critical of Roman Catholic attitudes to family planning and population control, stating that leaders who forbid contraception and "express a preference for 'natural' methods of population limitation" will get just such a method in the form of starvation.[149]

As a supporter of the Great Ape Project—a movement to extend certain moral and legal rights to all great apes—Dawkins contributed the article 'Gaps in the Mind' to the Great Ape Project book edited by Paola Cavalieri and Peter Singer. In this essay, he criticises contemporary society's moral attitudes as being based on a "discontinuous, speciesist imperative".[150]

Dawkins also regularly comments in newspapers and blogs on contemporary political questions and is a frequent contributor to the online science and culture digest 3 Quarks Daily.[151] His opinions include opposition to the 2003 invasion of Iraq,[152] the British nuclear deterrent, the actions of then-US President George W. Bush,[153] and the ethics of designer babies.[154] Several such articles were included in A Devil's Chaplain, an anthology of writings about science, religion, and politics. He is also a supporter of Republic's campaign to replace the British monarchy with a democratically elected president.[155] Dawkins has described himself as a Labour voter in the 1970s[156] and voter for the Liberal Democrats since the party's creation. In 2009, he spoke at the party's conference in opposition to blasphemy laws, alternative medicine, and faith schools. In the UK general election of 2010, Dawkins officially endorsed the Liberal Democrats, in support of their campaign for electoral reform and for their "refusal to pander to 'faith'".[157] In the run up to the 2017 general election, Dawkins once again endorsed the Liberal Democrats and urged voters to join the party.

Dawkins discusses free speech and Islam(ism) at the 2017 Conference on Free Expression and Conscience.
In April 2021, Dawkins said on Twitter that "In 2015, Rachel Dolezal, a white chapter president of NAACP, was vilified for identifying as Black. Some men choose to identify as women, and some women choose to identify as men. You will be vilified if you deny that they literally are what they identify as. Discuss." After receiving criticism for this tweet, Dawkins responded by saying that "I do not intend to disparage trans people. I see that my academic "Discuss" question has been misconstrued as such and I deplore this. It was also not my intent to ally in any way with Republican bigots in US now exploiting this issue."[158] The American Humanist Association retracted Dawkins' 1996 Humanist of the Year Award in response to these comments.[159] Robby Soave of Reason magazine criticized the retraction, saying that "The drive to punish dissenters from various orthodoxies is itself illiberal."[160]

Dawkins has voiced his support for the Campaign for the Establishment of a United Nations Parliamentary Assembly, an organisation that campaigns for democratic reform in the United Nations, and the creation of a more accountable international political system.[161]

Dawkins identifies as a feminist.[162] He has said that feminism is "enormously important".[163] Dawkins has been accused by writers such as Amanda Marcotte, Caitlin Dickson, and Adam Lee of misogyny, criticizing those who speak about sexual harassment and abuse while ignoring sexism within the New Atheist movement.[164][165][166]

政治的見解
さらに詳しい情報 リチャード・ドーキンスの政治的見解

2009年1月、ロンドンでの無神論者バスキャンペーン立ち上げにて、アリアーヌ・シェリーヌと。
ドーキンスは率直な無神論者であり[137]、ヒューマニストUKやブライツ運動を含む様々な無神論者、世俗主義者、[138][139]、ヒューマニス ト組織[140][141][142][143]の支持者である[101]。 [144]ドーキンスは、より多くの無神論者が自らを明らかにすることで、一般の人々がいかに多くの人々が無神論者であるかを認識するようになり、それに よって宗教的多数派の無神論に対する否定的な意見が減少することを望んでいる。 [145]同性愛者の権利運動に触発され、彼は世界中の無神論者が自分たちの立場を公に宣言することを奨励するOut Campaignを支持した[146]。彼は2008年と2009年にイギリスの無神論者の広告イニシアチブであるAtheist Bus Campaignを支援し、ロンドン地域のバスに無神論者の広告を掲載するための資金調達を目指した[147]。


2006年10月29日、カリフォルニア州メンローパークのケプラーズ・ブックスにて講演。
ドーキンスは人類の人口増加や人口過剰の問題について懸念を表明している[148]。『利己的な遺伝子』の中で、彼は人口増加について簡単に触れており、 この本が書かれた当時、40年ごとに人口が倍増していたラテンアメリカの例を挙げている。彼は家族計画や人口抑制に対するローマ・カトリックの姿勢に批判 的で、避妊を禁じ、「人口制限の『自然な』方法を好むと表明する」指導者は、飢餓という形でまさにそのような方法を得ることになるだろうと述べている [149]。

パオラ・カヴァリエリとピーター・シンガーが編集したGreat Ape Projectの本に、ドーキンスは「Gaps in the Mind」という論文を寄稿している。このエッセイの中で彼は、現代社会の道徳的態度は「非連続的で種族主義的な命令」に基づいていると批判している [150]。

2003年のイラク侵攻、[152]イギリスの核抑止力、ジョージ・W・ブッシュ米大統領(当時)の行動、[153]デザイナーズベビーの倫理などに反対 している[154] 。ドーキンスは、1970年代には労働党の有権者であり[156]、自由民主党が創設されてからは自由民主党の有権者であると自称している[155]。 2009年には、同党の党大会で冒涜法、代替医療、信仰学校への反対を表明した。2010年のイギリス総選挙では、ドーキンスは選挙制度改革のキャンペー ンを支持し、「『信仰』に迎合することを拒否する」自由民主党を公式に支持した[157]。2017年の総選挙に向けて、ドーキンスは再び自由民主党を支 持し、有権者に同党への入党を促した。

2017年の「表現の自由と良心に関する会議」で言論の自由とイスラム教について語るドーキンス。
2021年4月、ドーキンスはツイッターで「2015年、NAACPの白人支部長レイチェル・ドレザルは、黒人であることを名乗ったことで中傷された。女 性であることを選ぶ男性もいれば、男性であることを選ぶ女性もいる。彼らが文字通りそうであることを否定すれば、あなたは中傷されるでしょう。議論してく ださい" このツイートに対する批判を受けたドーキンスは、「トランスの人々を中傷するつもりはありません。私の学術的な "Discuss "の質問がそのように誤解されているようで、遺憾に思います。また、この問題を悪用する米国の共和党の偏屈者と手を組むつもりもなかった」[158]。米 国ヒューマニスト協会は、このコメントを受けて、ドーキンスが1996年に受賞したヒューマニスト・オブ・ザ・イヤーを撤回した[159]。『リーズン』 誌のロビー・ソーブは、「さまざまな正統性からの異論者を罰する動きは、それ自体が非自由主義的だ」と述べ、撤回を批判した[160]。

ドーキンスは、国連の民主的改革と、より説明責任のある国際政治システムの構築を求めるキャンペーン組織である「国連議会設立キャンペーン」への支持を表 明している[161]。

ドーキンスはフェミニストであると自認している[162]。彼はフェミニズムは「非常に重要」であると述べている[163]。ドーキンスはアマンダ・マー コット、ケイトリン・ディクソン、アダム・リーなどの作家から女性差別で非難されており、新無神論運動内の性差別を無視してセクハラや虐待について語る人 々を批判している[164][165][166]。
Views on postmodernism
In 1998, in a book review published in Nature, Dawkins expressed his appreciation for two books connected with the Sokal affair, Higher Superstition: The Academic Left and Its Quarrels with Science by Paul R. Gross and Norman Levitt and Intellectual Impostures by Sokal and Jean Bricmont. These books are famous for their criticism of postmodernism in U.S. universities (namely in the departments of literary studies, anthropology, and other cultural studies).[167]

Echoing many critics, Dawkins holds that postmodernism uses obscurantist language to hide its lack of meaningful content. As an example he quotes the psychoanalyst Félix Guattari: "We can clearly see that there is no bi-univocal correspondence between linear signifying links or archi-writing, depending on the author, and this multireferential, multi-dimensional machinic catalysis." This is explained, Dawkins maintains, by certain intellectuals' academic ambitions. Figures like Guattari or Lacan, according to Dawkins, have nothing to say but want to reap the benefits of reputation and fame that derive from a successful academic career: "Suppose you are an intellectual impostor with nothing to say, but with strong ambitions to succeed in academic life, collect a coterie of reverent disciples and have students around the world anoint your pages with respectful yellow highlighter. What kind of literary style would you cultivate? Not a lucid one, surely, for clarity would expose your lack of content."[167]

ポストモダニズムに対する見解
1998年、ドーキンスは『ネイチャー』誌に掲載された書評の中で、ソーカル事件に関連した2冊の本『Higher Superstition: ポール・R・グロスとノーマン・レヴィット著『The Academic Left and Its Quarrels with Science』とソーカルとジャン・ブリクモン著『Intellectual Impostures』である。これらの本は、アメリカの大学(すなわち文学研究、人類学、その他の文化研究の学部)におけるポストモダニズムを批判して いることで有名である[167]。

多くの批評家と同じように、ドーキンスもポストモダニズムは意味のない内容を隠すために曖昧主義的な言葉を使っていると考えている。その例として、彼は精 神分析学者フェリックス・ガタリの言葉を引用している: 「作者によって異なるが、直線的な意味づけのリンクやアーキ・ライティングと、この多参照的で多次元的な機械的触媒作用との間には、二元的な対応関係がな いことがよくわかる」。このことは、ある種の知識人の学問的野心によって説明されるとドーキンスは主張する。ドーキンスによれば、ガタリやラカンのような 人物は、何も言うことはないが、学問的なキャリアを成功させることで得られる評判や名声という利益を得たいのだという: 「仮にあなたが、何も語ることのない知的詐欺師でありながら、学問の世界で成功し、尊敬する弟子たちを集め、世界中の学生たちに尊敬の黄色い蛍光ペンであ なたのページを塗りたくってもらいたいという強い野望を抱いているとしよう。あなたならどんな文体を育てるだろうか?明晰なものではないことは確かだ。明 晰でなければ、内容のなさが露呈してしまうからだ」[167]。
Other fields

Musician Jayce Lewis at Dawkins' home while working on Million (Part 2)
In his role as professor for public understanding of science, Dawkins has been a critic of pseudoscience and alternative medicine. His 1998 book Unweaving the Rainbow considers John Keats's accusation that by explaining the rainbow, Isaac Newton diminished its beauty; Dawkins argues for the opposite conclusion. He suggests that deep space, the billions of years of life's evolution, and the microscopic workings of biology and heredity contain more beauty and wonder than do "myths" and "pseudoscience".[168] For John Diamond's posthumously published Snake Oil, a book devoted to debunking alternative medicine, Dawkins wrote a foreword in which he asserts that alternative medicine is harmful, if only because it distracts patients from more successful conventional treatments and gives people false hopes.[169] Dawkins states that "There is no alternative medicine. There is only medicine that works and medicine that doesn't work."[170] In his 2007 Channel 4 TV film The Enemies of Reason, Dawkins concluded that Britain is gripped by "an epidemic of superstitious thinking".[171]

Continuing a long-standing partnership with Channel 4, Dawkins participated in a five-part television series, Genius of Britain, along with fellow scientists Stephen Hawking, James Dyson, Paul Nurse, and Jim Al-Khalili. The series was first broadcast in June 2010, and focuses on major, British, scientific achievements throughout history.[172]

In 2014, he joined the global awareness movement Asteroid Day as a "100x Signatory".[173]
その他の分野

ミリオンの制作中にドーキンスの自宅で撮影されたミュージシャン、ジェイス・ルイス(その2)
ドーキンスは、一般市民の科学理解のための教授として、疑似科学や代替医療を批判してきた。1998年の著書『Unweaving the Rainbow』では、虹を説明することによってアイザック・ニュートンがその美しさを減じたというジョン・キーツの非難について考察している。ドーキン スは、深宇宙、数十億年にわたる生命の進化、生物学と遺伝の微細な営みには、「神話」や「疑似科学」よりも多くの美と驚きが含まれていることを示唆してい る[168]。ジョン・ダイアモンドが死後に出版した『スネーク・オイル』(Snake Oil)は、代替医療を論破することに特化した本であるが、ドーキンスはその序文を執筆し、代替医療は、より成功率の高い従来の治療法から患者の目をそら し、人々に誤った希望を与えるという理由だけでも、有害であると主張している[169]。あるのは効く医学と効かない医学だけだ」と述べている [170]。2007年のチャンネル4のテレビ映画『The Enemies of Reason』で、ドーキンスはイギリスが「迷信的思考の流行」に陥っていると結論づけた[171]。

チャンネル4との長年にわたるパートナーシップを継続し、ドーキンスは同僚の科学者スティーヴン・ホーキング、ジェームズ・ダイソン、ポール・ナース、ジ ム・アル=カリリとともに、5部構成のテレビシリーズ『Genius of Britain』に参加した。このシリーズは2010年6月に初めて放送され、歴史上のイギリスの主要な科学的業績に焦点を当てた[172]。

2014年には、世界的な意識向上運動「アステロイド・デー」に「100倍署名者」として参加した[173]。
Awards and recognition

Receiving the Deschner Prize in Frankfurt, 12 October 2007, from Karlheinz Deschner
He holds honorary doctorates in science from the University of Huddersfield, University of Westminster, Durham University,[174] the University of Hull, the University of Antwerp, the University of Oslo, the University of Aberdeen,[175] Open University, the Vrije Universiteit Brussel,[27] and the University of Valencia.[176] He also holds honorary doctorates of letters from the University of St Andrews and the Australian National University (HonLittD, 1996), and was elected Fellow of the Royal Society of Literature in 1997 and a Fellow of the Royal Society (FRS) in 2001.[1][27] He is one of the patrons of the Oxford University Scientific Society.

In 1987, Dawkins received a Royal Society of Literature award and a Los Angeles Times Literary Prize for his book The Blind Watchmaker. In the same year, he received a Sci. Tech Prize for Best Television Documentary Science Programme of the Year for his work on the BBC's Horizon episode The Blind Watchmaker.[27]

In 1996, the American Humanist Association gave him their Humanist of the Year Award, but the award was withdrawn in 2021, with the statement that he "demean[ed] marginalized groups", including transgender people, using "the guise of scientific discourse".[177][158]

Other awards include the Zoological Society of London's Silver Medal (1989), the Finlay Innovation Award (1990), the Michael Faraday Award (1990), the Nakayama Prize (1994), the fifth International Cosmos Prize (1997), the Kistler Prize (2001), the Medal of the Presidency of the Italian Republic (2001), the 2001 and 2012 Emperor Has No Clothes Award from the Freedom From Religion Foundation, the Bicentennial Kelvin Medal of The Royal Philosophical Society of Glasgow (2002),[27] the Golden Plate Award of the American Academy of Achievement (2006),[178] and the Nierenberg Prize for Science in the Public Interest (2009).[179] He was awarded the Deschner Award, named after German anti-clerical author Karlheinz Deschner.[180] The Committee for Skeptical Inquiry (CSICOP) has awarded Dawkins their highest award In Praise of Reason (1992).[181]


Dawkins accepting the Services to Humanism award at the British Humanist Association Annual Conference in 2012
Dawkins topped Prospect magazine's 2004 list of the top 100 public British intellectuals, as decided by the readers, receiving twice as many votes as the runner-up.[182][183] He was shortlisted as a candidate in their 2008 follow-up poll.[184] In a poll held by Prospect in 2013, Dawkins was voted the world's top thinker based on 65 names chosen by a largely US and UK-based expert panel.[185]

In 2005, the Hamburg-based Alfred Toepfer Foundation awarded him its Shakespeare Prize in recognition of his "concise and accessible presentation of scientific knowledge". He won the Lewis Thomas Prize for Writing about Science for 2006, as well as the Galaxy British Book Awards's Author of the Year Award for 2007.[186] In the same year, he was listed by Time magazine as one of the 100 most influential people in the world in 2007,[187] and was ranked 20th in The Daily Telegraph's 2007 list of 100 greatest living geniuses.[188]

Since 2003, the Atheist Alliance International has awarded a prize during its annual conference, honouring an outstanding atheist whose work has done the most to raise public awareness of atheism during that year; it is known as the Richard Dawkins Award, in honour of Dawkins's own efforts.[189] In February 2010, Dawkins was named to the Freedom From Religion Foundation's Honorary Board of distinguished achievers.[190]

In 2012, a Sri Lankan team of ichthyologists headed by Rohan Pethiyagoda named a new genus of freshwater fish Dawkinsia in Dawkins's honor. (Members of this genus were formerly members of the genus Puntius).[191]


受賞と評価

2007年10月12日、フランクフルトにてカールハインツ・デシュナーよりデシュナー賞を授与される。
ハダースフィールド大学、ウェストミンスター大学、ダラム大学[174]、ハル大学、アントワープ大学、オスロ大学、アバディーン大学[175]、オープ ン大学、ブリュッセル自由大学[27]、バレンシア大学から名誉科学博士号を授与。 [176] また、セント・アンドリュース大学とオーストラリア国立大学から名誉文学博士号(HonLittD、1996年)を授与されており、1997年には英国王 立文学協会のフェローに、2001年には英国王立協会のフェロー(FRS)に選出されている[1][27]。

1987年、『The Blind Watchmaker』で英国王立文学協会賞とロサンゼルス・タイムズ文学賞を受賞。同年、BBCの『Horizon』のエピソード『The Blind Watchmaker』でSci.Tech Prizeの年間最優秀テレビドキュメンタリー科学番組賞を受賞[27]。

1996年、アメリカ・ヒューマニスト協会は彼にヒューマニスト・オブ・ザ・イヤーを授与したが、2021年に「科学的言説を装って」トランスジェンダー を含む「社会から疎外されたグループを貶める」という声明を発表し、受賞は取り消された[177][158]。

その他の受賞歴には、ロンドン動物学会のシルバーメダル(1989年)、フィンレイ・イノベーション賞(1990年)、マイケル・ファラデー賞(1990 年)、中山賞(1994年)、第5回コスモス国際賞(1997年)、キスラー賞(2001年)、イタリア共和国大統領メダル(2001年)などがある、 宗教からの自由財団から2001年および2012年のEmperor Has No Clothes賞、グラスゴー王立哲学協会から200周年記念ケルヴィン・メダル(2002年)[27]、アメリカ業績アカデミーからゴールデンプレート 賞(2006年)[178]、公益科学ニーレンバーグ賞(2009年)[179]。 [179]ドイツの反教派作家カールハインツ・デシュナーにちなんで名付けられたデシュナー賞を受賞[180]。 懐疑的探究委員会(CSICOP)はドーキンスに最高賞『In Praise of Reason』(1992年)を授与[181]。


2012年、英国ヒューマニスト協会年次大会でヒューマニズムへの貢献賞を受賞するドーキンス。
ドーキンスはプロスペクト誌が2004年に発表した、読者が選ぶイギリスの知識人トップ100の中でトップとなり、次点の2倍の票を獲得した[182] [183]。 2013年にプロスペクト誌が行った投票では、ドーキンスは主にアメリカとイギリスを拠点とする専門家パネルによって選ばれた65人の名前に基づいて、世 界のトップ思想家に選ばれた[185]。

2005年、ハンブルクを拠点とするアルフレッド・トープファー財団は、「科学的知識を簡潔かつ分かりやすく提示した」ことが評価され、彼にシェイクスピ ア賞を授与。2006年にはルイス・トーマス賞(Lewis Thomas Prize for Writing about Science)を、2007年にはギャラクシー・ブリティッシュ・ブック・アワード(Galaxy British Book Awards)のオーサー・オブ・ザ・イヤー賞を受賞している[186]。

2003年以来、国際無神論同盟は年次大会の際に賞を授与し、その年に無神論に対する一般の認識を高めるために最も貢献した傑出した無神論者を称えてい る。2010年2月、ドーキンスは宗教からの自由財団の名誉理事会の功労者に選ばれた[190]。

2012年、ローハン・ペティヤゴダが率いるスリランカの魚類学者チームが、ドーキンスに敬意を表して淡水魚の新属をドーキニアと命名。(この属のメン バーは、以前はプンティウス属に属していた)[191]。
Personal life
Dawkins has been married three times and has a daughter. On 19 August 1967, Dawkins married ethologist Marian Stamp in the Protestant church in Annestown, County Waterford, Ireland;[192] they divorced in 1984. On 1 June 1984, he married Eve Barham (1951–1999) in Oxford. They had a daughter. Dawkins and Barham divorced.[193] In 1992, he married actress Lalla Ward[193] in Kensington and Chelsea, London. Dawkins met her through their mutual friend Douglas Adams,[194] who had worked with her on the BBC's Doctor Who. Dawkins and Ward separated in 2016 and they later described the separation as "entirely amicable".[195] He identifies as an atheist who is a "cultural Anglican", associated with the Church of England, and a "secular Christian".[196][197][198][199] On 6 February 2016, Dawkins suffered a minor haemorrhagic stroke while at home.[200][201] Dawkins reported later that same year that he had almost completely recovered.[202][203]
私生活
ドーキンスは3度の結婚歴があり、娘がいる。1967年8月19日、ドーキンスはアイルランドのウォーターフォード州アネスタウンのプロテスタント教会 で、倫理学者のマリアン・スタンプと結婚した[192]。1984年6月1日、オックスフォードでイヴ・バーハム(1951-1999)と結婚。二人の間 には娘がいた。1992年、ロンドンのケンジントン&チェルシーで女優のララ・ワードと結婚[193]。ドーキンスは共通の友人であるダグラス・アダムス [194]を通じて彼女と知り合い、彼はBBCの『ドクター・フー』で彼女と仕事をしたことがあった。ドーキンスとウォードは2016年に別居し、後に二 人はその別居を「まったく友好的なもの」であったと述べている[195]。 彼はイングランド国教会に関連する「文化的英国国教会」であり、「世俗的キリスト教徒」である無神論者であると自認している[196][197] [198][199]。 2016年2月6日、ドーキンスは自宅で軽い出血性脳卒中を起こした[200][201]。 ドーキンスは同年末、ほぼ完全に回復したことを報告した[202][203]。
Selected publications
Main article: Richard Dawkins bibliography.
The Selfish Gene. 1976.
The Extended Phenotype. 1982.
The Blind Watchmaker. 1986.
River Out of Eden. 1995.
Climbing Mount Improbable. 1996.
Unweaving the Rainbow. 1998.
A Devil's Chaplain. 2003.
The Ancestor's Tale. 2004.
The God Delusion. 2006.
The Oxford Book of Modern Science Writing. 2008.
The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution. 2009.
The Magic of Reality: How We Know What's Really True. 2011.
An Appetite for Wonder. 2013.. First volume of his memoirs.
Brief Candle in the Dark. 2015.. Second volume of his memoirs.
Science in the Soul. 2017.
Outgrowing God. 2019.
Books Do Furnish a Life. 2021.
Flights of Fancy: Defying Gravity by Design and Evolution. 2021.
主な出版物
主な記事 リチャード・ドーキンスの書誌
利己的な遺伝子 1976.
拡張された表現型. 1982.
盲目の時計職人 1986.
エデンの河 1995.
ありえない山に登る 1996.
虹を解く 1998.
悪魔のチャプレン 2003.
祖先の物語 2004.
神の妄想 2006.
オックスフォード・ブック・オブ・モダン・サイエンス・ライティング 2008.
地球上で最大のショー 進化の証拠 2009.
現実の呪術的真実:私たちはいかにして本当のことを知るのか。2011.
不思議の食欲』(日本経済新聞出版社 2013.. 回顧録第1巻
ブリーフ・キャンドル・イン・ザ・ダーク 2015.. 回顧録第2巻。
魂の科学。2017.
神を凌駕する。2019.
本は人生を豊かにする。2021.
空想の飛行: デザインと進化による重力への挑戦。2021.
https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins

Media
Selected publications
Main article: Richard Dawkins bibliography
The Selfish Gene. 1976.
The Extended Phenotype. 1982.
The Blind Watchmaker. 1986.
River Out of Eden. 1995.
Climbing Mount Improbable. 1996.
Unweaving the Rainbow. 1998.
A Devil's Chaplain. 2003.
The Ancestor's Tale. 2004.
The God Delusion. 2006.
The Oxford Book of Modern Science Writing. 2008.
The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution. 2009.
The Magic of Reality: How We Know What's Really True. 2011.
An Appetite for Wonder. 2013. First volume of his memoirs.
Brief Candle in the Dark. 2015. Second volume of his memoirs.
Science in the Soul. 2017.
Outgrowing God: A Beginner's Guide. 2019.
Books Do Furnish a Life. 2021.
Flights of Fancy: Defying Gravity by Design and Evolution. 2021.
The Genetic Book of the Dead: A Darwinian Reverie. 2024.
Documentary films
Nice Guys Finish First (1986)
The Blind Watchmaker (1987)[210]
Growing Up in the Universe (1991)
Break the Science Barrier (1996)
The Atheism Tapes (2004)
The Big Question (2005) – Part 3 of the TV series, titled "Why Are We Here?"
The Root of All Evil? (2006)
The Enemies of Reason (2007)
The Genius of Charles Darwin (2008)
Faith School Menace? (2010)
Beautiful Minds (April 2012) – BBC4 documentary
Sex, Death and the Meaning of Life (2012)[211]
The Unbelievers (2013)
Other appearances
Dawkins has made many television appearances on news shows providing his political opinions and especially his views as an atheist. He has been interviewed on the radio, often as part of his book tours. He has debated many religious figures. He has made many university speaking appearances, again often in coordination with his book tours. As of 2016, he has more than 60 credits in the Internet Movie Database where he appeared as himself:

South Park: "Go God Go" and "Go God Go XII" (2006) – as himself[212]
Expelled: No Intelligence Allowed (2008) – as himself, presented as a leading scientific opponent of intelligent design in a film that contends that the mainstream science establishment suppresses academics who believe they see evidence of intelligent design in nature and who criticise evidence supporting Darwinian evolution
Doctor Who: "The Stolen Earth" (2008) – as himself
Inside Nature's Giants (2009–12) – as guest expert
The Simpsons: "Black Eyed, Please" (2013) – appears in Ned Flanders' dream of Hell; provided voice as a demon version of himself[213]
Endless Forms Most Beautiful (2015) – by Nightwish: Finnish symphonic metal band Nightwish had Dawkins as a guest star on the album.[214][215][216] He provides narration on two tracks: "Shudder Before the Beautiful", in which he opens the album with one of his own quotes, and "The Greatest Show on Earth", inspired by and named after his book The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution, and in which he quotes On the Origin of Species by Charles Darwin.[217][218] He subsequently performed his parts live with Nightwish on 19 December 2015 at the Wembley Arena in London; the concert was later released as a part of a live album/DVD titled Vehicle of Spirit.
Intersect, a 2020 American thriller film in which Dawkins provided the voice of Q42/Computer.[219][220]

メディア
出版物
主な記事 リチャード・ドーキンスの書誌
利己的な遺伝子 1976.
拡張された表現型 1982.
盲目の時計職人 1986.
エデンの河 1995.
ありえない山に登る 1996.
虹を解く 1998.
悪魔のチャプレン 2003.
祖先の物語 2004.
神の妄想 2006.
オックスフォード・ブック・オブ・モダン・サイエンス・ライティング 2008.
地球上で最大のショー 進化の証拠 2009.
現実の呪術的真実:私たちはいかにして本当のことを知るのか。2011.
不思議への食欲 2013. 回顧録第1巻。
ブリーフ・キャンドル・イン・ザ・ダーク 2015. 回顧録第2巻。
魂の科学。2017.
神を凌駕する: ビギナーズガイド。2019.
本は人生を豊かにする。2021.
空想の飛行: デザインと進化による重力への挑戦。2021.
死者の遺伝記:ダーウィン的回想。2024.
ドキュメンタリー映画
ナイスガイズ・フィニッシュ・ファースト(1986)
ブラインド・ウォッチメイカー』(1987年)[210]
グローイング・アップ・イン・ザ・ユニバース(1991年)
科学の壁を破る(1996年)
無神論テープ』(2004年)
ビッグ・クエスチョン』(2005年)-TVシリーズ第3部、タイトルは 「Why Are We Here?」(なぜ我々はここにいるのか?
諸悪の根源』(2006年)
理性の敵(2007年)
チャールズ・ダーウィンの天才(2008年)
信仰学校の脅威(2010年)
ビューティフル・マインド』(2012年4月)BBC4のドキュメンタリー番組
セックス、死、そして人生の意味(2012年)[211]
アンビリーバーズ』(2013年)
その他の出演
ドーキンスは多くのテレビ番組に出演し、自身の政治的意見、特に無神論者としての見解を報道している。著書ツアーの一環として、ラジオでインタビューを受 けたこともある。多くの宗教家とも討論している。大学での講演活動も多く、これもしばしば書籍ツアーの一環である。2016年現在、インターネット・ムー ビー・データベースには本人役で出演したクレジットが60以上登録されている:

サウスパーク 「ゴー・ゴッド・ゴー』『ゴー・ゴッド・ゴーXII』(2006年)-本人役[212]。
追放された: 自然界にインテリジェント・デザインの証拠があると信じ、ダーウィン進化論を支持する証拠を批判する学者を科学の主流派が弾圧していると主張する映画で、インテリジェント・デザインに反対する科学界の第一人者として登場する。
ドクター・フー:「盗まれた地球」(2008年)-本人役
Inside Nature's Giants (2009-12) - ゲスト専門家として出演
ザ・シンプソンズ 「Black Eyed, Please" (2013) - ネッド・フランダースの地獄の夢に登場、悪魔バージョンとして声を担当[213]。
Endless Forms Most Beautiful』(2015年) - ナイトウィッシュ作: フィンランドのシンフォニック・メタル・バンド、ナイトウィッシュのアルバムにドーキンスがゲスト参加している[214][215][216]: Shudder Before the Beautiful 「では、アルバムの冒頭でドーキンス自身の言葉を引用し、」The Greatest Show on Earth "では、ドーキンスの著書『The Greatest Show on Earth』にインスパイアされ、それにちなんで名付けられた: 217][218]その後、2015年12月19日にロンドンのウェンブリー・アリーナでナイトウィッシュとライブを行い、このコンサートは後に 『Vehicle of Spirit』というタイトルのライブ・アルバム/DVDの一部としてリリースされた。
2020年のアメリカのスリラー映画『Intersect』で、ドーキンスはQ42/コンピューターの声を担当した[219][220]。
Selected bibliography
Dawkins, Richard (1976). The Selfish Gene (1st ed.). United Kingdom: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-857519-1. (2nd ed. 1989, 3rd ed. 2006, 4th ed. 2016)
Dawkins, Richard (2003). A Devil's Chaplain. Weidenfeld & Nicolson (United Kingdom), Houghton Mifflin (United States). ISBN 978-0753817506.
Dawkins, Richard (2006). The God Delusion. Transworld Publishers. ISBN 978-0-593-05548-9.
Dawkins, Richard (2015). Brief Candle in the Dark: My Life in Science. Bantam Press. ISBN 978-0-59307-256-1.
Dawkins, Richard (2016). The Ancestor's Tale (2nd ed.). Weidenfeld & Nicolson (United Kingdom). ISBN 978-0753817506.
参考文献
ドーキンス、リチャード (1976). 利己的な遺伝子(第1版). イギリス: オックスフォード大学出版局. ISBN 978-0-19-857519-1. (第2版1989年、第3版2006年、第4版2016年)。
Dawkins, Richard (2003). A Devil's Chaplain. Weidenfeld & Nicolson (イギリス), Houghton Mifflin (アメリカ). ISBN 978-0753817506.
ドーキンス、リチャード (2006). The God Delusion. トランスワールド・パブリッシャーズ。ISBN 978-0-593-05548-9.
Dawkins, Richard (2015). Brief Candle in the Dark: My Life in Science. バンタムプレス。ISBN 978-0-59307-256-1.
ドーキンス、リチャード (2016). The Ancestor's Tale(第2版). Weidenfeld & Nicolson (United Kingdom). ISBN 978-0753817506.
Dawkins, Richard (1989). The Selfish Gene (2nd ed.). United Kingdom: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-286092-7.
ドーキンス、リチャード (1989). 利己的な遺伝子(第2版). イギリス: オックスフォード大学出版局. ISBN 978-0-19-286092-7.
Further reading
Grafen, Alan; Ridley, Mark (2006). Richard Dawkins: How A Scientist Changed the Way We Think. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-929116-8.
さらに読む
Grafen, Alan; Ridley, Mark (2006). Richard Dawkins: How A Scientist Changed the Way We Think. ニューヨーク: オックスフォード大学出版局. ISBN 978-0-19-929116-8.

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