新型コロナパンデミックと生物法学
COVID-19 pandemic and Biolegalities
☆Biolegalities (生物法学)あるいはバイオリガリティとは、生物医学にまつわる社会現象を法学的に理解する分野研究である。Sonja van Wichelen and Marc de Leeuw, が編集する出版企画 Biolegality: A Critical Introduction, Singapore : Springer Nature, 2024 のシリーズ紹介は以下のようである。なお、現在(2025年9月まで)2冊の書物がこのシリーズとして発刊されている。Personhood in the age of biolegality : brave new law, と The viral politics of Covid-19 : nature, home, and planetary health. である。
★The viral politics of Covid-19 : nature, home, and planetary health / Vanessa Lemm, Miguel Vatter, editors, Palgrave Macmillan , 2022 . - (Biolegalities / series editors, Marc de Leeuw, Sonja van Wichelen)の図書紹介:本書は学際的アプローチを用いて、COVID-19パンデミックとその 法的・生物学的ガバナンスを批判的に検証する。本書に反映された視点は、社会・経済・政治レベルにおける技術圏と生物圏の相互浸透を考察する。「家」とい う概念に対する我々の進化する理解における生物法的側面は、人獣共通感染症と地球規模の健康問題と、地政学、生物安全保障、生物経済学、そして植物・動 物・人間の接点における生物哲学とを結びつける共通の糸として分析される。こうした分析を通じて、各論考は人類にとっての複雑性、課題、機会を集団的に浮 き彫りにし、我々が共有する惑星にどのように住み続けるかについて新たな視座を開く。本書は、人類学、文化・メディア研究、歴史学、哲学、政治学、公衆健 康、社会学、科学技術研究の学者や学生に広く訴求するであろう。
The
viral politics of Covid-19 : nature, home, and planetary health
/ Vanessa Lemm, Miguel Vatter, editors, Palgrave Macmillan , 2022 . -
(Biolegalities / series editors, Marc de Leeuw, Sonja van Wichelen) |
COVID-19のウイルス政治学:自然・ホーム・惑星保健. ヴァネッサ・レムとミゲル・ヴァッター編、2022年 |
This book critically examines the COVID-19 pandemic and its legal and biological governance using a multidisciplinary approach. The perspectives reflected in this volume investigate the imbrications between technosphere and biosphere at social, economic, and political levels. The biolegal dimensions of our evolving understanding of “home” are analysed as the common thread linking the problem of zoonotic diseases and planetary health with that of geopolitics, biosecurity, bioeconomics and biophilosophies of the plant-animal-human interface. In doing so, the contributions collectively highlight the complexities, challenges, and opportunities for humanity, opening new perspectives on how to inhabit our shared planet. This volume will broadly appeal to scholars and students in anthropology, cultural and media studies, history, philosophy, political science and public health, sociology and science and technology studies. | 本書は学際的アプローチを用いて、COVID-19パンデミックとその 法的・生物学的ガバナンスを批判的に検証する。本書に反映された視点は、社会・経済・政治レベルにおける技術圏と生物圏の相互浸透を考察する。「家」とい う概念に対する我々の進化する理解における生物法的側面は、人獣共通感染症と地球規模の健康問題と、地政学、生物安全保障、生物経済学、そして植物・動 物・人間の接点における生物哲学とを結びつける共通の糸として分析される。こうした分析を通じて、各論考は人類にとっての複雑性、課題、機会を集団的に浮 き彫りにし、我々が共有する惑星にどのように住み続けるかについて新たな視座を開く。本書は、人類学、文化・メディア研究、歴史学、哲学、政治学、公衆健 康、社会学、科学技術研究の学者や学生に広く訴求するであろう。 |
Front Matter, Pages i-xxvii |
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Biosecurity and Planetary Health |
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Cryopolitics of SARS-CoV-2: Biosecurity in Laboratories and Wet Markets Frédéric Keck Pages 3-13 |
Cryopolitics of SARS-CoV-2: Biosecurity in Laboratories and Wet Markets Frédéric Keck Pages 3-13 |
The
debate on the origins of COVID-19 raises important questions on
biosecurity: how should the circulation of living materials be
controlled in such a way that it does not cause the emergence of new
infectious agents? This question mobilized a range of experts who
assessed the risks of emergence in the different spaces where living
material circulates. COVID-19 has been described as an emerging
infectious disease of probable animal origin, which distinguishes it
from zoonoses naturally transmitted across vertebrate species. The
World Health Organization published a report in February 2021
investigating the different scenarios for the emergence of SARS-CoV-2.
From an anthropological perspective, these different past scenarios can
be considered as imaginaries of the future in spaces where regulations
will be imposed. If rules of biosecurity aim to prepare contemporary
societies for zoonotic viruses, how do these rules express changing
relations between humans and non-human animals in these societies? How
do experts on biosecurity imagine material exchanges between humans and
animals in spaces of biological accumulation such as laboratories,
farms and markets? In this chapter, I will argue that this imaginary
mobilizes the cold chain as a technique of conservation of living
material which casts anew the question of domestication. |
COVID
-19の起源をめぐる議論は、生物安全保障に関する重要な問題を提起している。すなわち、新たな感染性病原体の出現を引き起こさないよう、生物材料の流通
をどのように管理すべきかだ。この問いは様々な専門家を動員し、生物材料が流通する異なる空間における出現リスクを評価させた。COVID-19は動物起
源の可能性が高い新興感染症と説明されており、これは脊椎動物種間で自然伝播する人獣共通感染症とは区別される。世界健康機関は2021年2月、SARS
-CoV-2出現の様々なシナリオを調査した報告書を発表した。人類学的な視点から見れば、これらの過去の異なるシナリオは、規制が課される空間における
未来の想像図と見なせる。生物安全保障のルールが現代社会に人獣共通感染症ウイルスへの備えを促すなら、これらのルールは社会における人間と非人間動物の
関係の変化をどう表現しているのか?生物安全保障の専門家たちは、実験室・農場・市場といった生物学的蓄積空間における人間と動物の物質的交換を、いかに
想像しているのか。本章では、この想像が「コールドチェーン」を生物材料保存の技術として動員し、それによって家畜化の問いを新たに投げかけていると論じ
る。 |
From Global to Planetary Health: Two Morphologies of Pandemic Preparedness Lyle Fearnley Pages 15-31 |
From Global to Planetary Health: Two Morphologies of Pandemic Preparedness Lyle Fearnley Pages 15-31 |
The COVID-19 pandemic is widely seen as a failure of global health and pandemic preparedness. But where precisely does that failure lie? This chapter argues that many aspects of the pandemic preparedness regime worked as designed, suggesting a broader failure in the overall vision of global health security, including its focus on virus discovery and ‘early warning’ of outbreaks. Contrasting global health and planetary health as two distinct morphologies of health surveillance and intervention—each taking up the problem of emerging disease according to different spatial and formal logics—the chapter points toward new approaches to pandemic preparedness built on the management of social, ecological, and planetary drivers of disease emergence. | COVID
-19パンデミックは、世界的な健康体制とパンデミック対策の失敗と見なされている。しかし、その失敗は具体的にどこにあるのか?本章では、パンデミック
対策体制の多くの側面は設計通りに機能したと論じ、ウイルス発見やアウトブレイクの「早期警戒」に焦点を当てたグローバルヘルスセキュリティの全体像にお
けるより広範な失敗を示唆する。本章は、グローバル健康とプラネタリー健康を、健康監視と介入の二つの異なる形態として対比する。それぞれが異なる空間
的・形式的論理に基づいて新興感染症問題に取り組む。そして、疾病発生の社会的・生態学的・地球規模的要因の管理に基づく、新たなパンデミック対策アプ
ローチの方向性を示す。 |
COVID-19 and the Contradictions of Planetary Health: Envisioning New Paradigms Susan Craddock Pages 33-50 |
COVID-19 and the Contradictions of Planetary Health: Envisioning New Paradigms Susan Craddock Pages 33-50 |
COVID-19
has had many corollary devastations coming from responses to the
pandemic in the context of an already-devastated planet. Huge spikes in
single-use plastic production and collapsed food systems are two such
devastations, and both further harm communities while contaminating and
degrading vital ecosystems. I take these examples up as a means of
raising questions about how we might do better in the face of pandemics
that will be an inevitable part of our future—especially if we proceed
as we are now. How might we think about planetary health more
holistically, as interrelated social and ecological systems rather than
categorical silos, and as involving life beyond humans even in the
midst of what appears to be a purely human threat, but is not? Rather
than proposing the usual recommendations that work within rather than
alter a political economic system responsible for planetary
pathologies, I highlight scholars advocating fundamental changes in our
thinking and praxis where current global economic, social, and
ecological systems are concerned. The ontological and epistemological
shifts urged by these authors, I argue, are what will produce the best
roadmap toward more just and equitable visions of a healthier planet. |
COVID
-19は、すでに荒廃した地球という文脈におけるパンデミック対応から生じた多くの二次的被害をもたらした。使い捨てプラスチック生産の急増と食糧システ
ムの崩壊はその二例であり、いずれも地域社会にさらなる被害を与えつつ、重要な生態系を汚染し劣化させている。これらの事例を取り上げるのは、将来的に避
けられないパンデミック(特に現状のまま進めば)に直面した際、どうすればより良い対応ができるかという疑問を提起するためだ。地球の健康を、社会システ
ムと生態系が相互に関連する包括的なものとして、また人間の脅威に見えるものの本質は人間を超えた存在に関わるものとして、カテゴリー別の分断ではなくど
う捉えるべきか?惑星の病理を生み出す政治経済システムを改変せず、その枠内で機能する従来の提言を提案する代わりに、私は現在の世界的経済・社会・生態
システムに関わる思考と実践の根本的変革を主張する学者たちに注目する。これらの著者が促す存在論的・認識論的転換こそが、より公正で公平な、健全な惑星
のビジョンに向けた最良の道筋を生み出すと論じる。 |
Bio-social Dimensions of Public Health |
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A Foucauldian Moment or the Longue Durée? COVID-19 in Context Maurizio Meloni Pages 53-71 |
A Foucauldian Moment or the Longue Durée? COVID-19 in Context Maurizio Meloni Pages 53-71 |
The pandemic has produced an
explosion of reference to the Foucauldian paradigm of biopolitics with
ubiquitous claims that we are living through a truly ‘Foucauldian
moment’ (Cot, Le Monde, 2020; Esposito, La Repubblica, 2020). Parallel
analyses of the ‘exceptionality’ of the present moment and comparisons
to emergency decisions during the totalitarian experiences of the
twentieth century (Agamben 2020, 2021) exhibit a similar tendency to
think the current crisis only through modern or presentistic eyes.
However, pandemics, and their management, long preexist the modern
state and the supposed uniqueness of the modern biopolitical
constitution. Observing during the pandemic the perturbing return of
material artifacts and social technologies that from quarantine to
social distancing, from health passport to sanitation of objects and
environments, disrupt any easy premodern-modern dichotomy, this chapter
suggests a longue durée view of biopolitics to place the present crisis
into a more granular context. Even though key biopolitical thinkers
tend to cut off modern politics and its crises from a longer and more
global view, human history is biosocial and biopolitical through and
through. This approach challenges modernism as a form of chronological
ethnocentrism that ultimately reproduces a convenient view of the past
for the sake of promoting the exceptionality of the present and the
role of its critics. |
パンデミックはフーコーの生命政治パラダイムへの言及を爆発的に増加さ
せ、我々がまさに「フーコー的瞬間」を生きているという主張が至る所で見られるようになった(Cot, Le Monde, 2020;
Esposito, La Repubblica,
2020)。現在の「例外性」を分析し、20世紀の全体主義的経験における緊急決定と比較する並行的な議論(アガンベン2020年、2021年)もまた、
現代的あるいは現在中心的な視点のみで現在の危機を考える傾向を示している。しかしパンデミックとその管理は、近代国家や近代的生命政治体制の想定される
独自性よりもはるかに以前から存在していた。パンデミック下で観察されるのは、隔離から社会的距離の確保へ、健康パスポートから物体や環境の衛生管理へと
至る物質的遺物や社会的技術の不安定な回帰であり、これらは安易な前近代/近代二分法を揺るがす。本章は、現在の危機をより細分化された文脈に位置づける
ため、生命政治に対する長期的視点を提案する。主要な生命政治思想家たちが近代政治とその危機を長期的・グローバルな視点から切り離す傾向にあるにもかか
わらず、人類の歴史は根底から生物社会的なものであり、生命政治的なものである。このアプローチは、現代主義を一種の時系列的民族中心主義として問い直
す。それは結局のところ、現代の例外性と批判者の役割を強調するために都合の良い過去像を再生産するに過ぎない。 |
Zoonoses and Medicine as Social Science: Implications of Rudolf Virchow’s Work for Understanding Global Pandemics Abigail Nieves Delgado, Azita Chellappoo Pages 73-91 |
Zoonoses and Medicine as Social Science: Implications of Rudolf Virchow’s Work for Understanding Global Pandemics Abigail Nieves Delgado, Azita Chellappoo Pages 73-91 |
The current COVID-19 crisis has
brought to the forefront the ways in which our proximity to non-human
organisms and our biological exchanges with them are central to human
health. It has also made clear that pandemics have different
consequences depending largely on social disparities and conditions of
inequality in different geographical contexts. These insights are not
new. They were already present in the work of the German physician
Rudolf Virchow (1821–1902). In this chapter, we review Virchow’s
contributions to medicine and argue that at the root of his thinking is
a deep commitment to a holistic and multifactorial understanding of
disease that acknowledges not only biological but also social and
political processes. Furthermore, from this commitment to a social
understanding of disease stems a particular picture of the role of
physicians, as uniquely well-placed to grapple with this multiplicity
of factors. To Virchow, a social understanding of health implies
improving the conditions of human life, as well as closely attending to
the conditions of non-human life, both crucial elements in curing and
preventing diseases. Virchow’s famous slogan ‘medicine is a social
science’ finds fresh relevance amid difficult conversations surrounding
economic and racial disparities in the context of COVID-19. |
現在のCOVID-19危機は、人間と非人間生物との近接性や生物学的
交流が人間の健康に如何に重要かを浮き彫りにした。同時に、パンデミックの影響は地理的状況における社会的不平等や格差によって大きく異なることも明らか
になった。こうした洞察は目新しいものではない。ドイツ人医師ルドルフ・ヴィルヒョウ(1821-1902)の研究には既に示されていた。本章では、ヴィ
ルヒョウの医学への貢献を検証し、その思想の根底には、生物学的プロセスだけでなく社会的・政治的プロセスをも認める、疾病に対する包括的かつ多因子的な
理解への深いコミットメントがあったと論じる。さらに、この疾病の社会的理解へのコミットメントから、医師の役割に関する個別主義が導かれる。すなわち、
医師はこうした多様な要因と向き合う上で、他に類を見ないほど適した立場にあるという図式である。ヴィルヒョウにとって、健康の社会的理解とは、人間の生
活条件の改善と、非人間的生命の条件への細心の配慮を意味する。これらは疾病の治療と予防における重要な要素である。ヴィルヒョウの有名なスローガン「医
学は社会科学である」は、COVID-19の文脈における経済的・人種的格差をめぐる困難な議論の中で、新たな意義を見出している。 |
Living in Peace with Coronaviruses Eben Kirksey Pages 93-109 |
Living in Peace with Coronaviruses Eben Kirksey Pages 93-109 |
While coronavirus infections are
unwanted, they are unavoidable. As campaigns to ‘eradicate’ viruses
fail, there is an opportunity to consider the conditions that support
stable coexistence or symbiogenesis. It is time to move beyond a viral
politics that is tied to warfare, where the enemy is the other with
whom there is the ever-present possibility of a violent struggle to the
death. Viruses are all around us and viral remnants make up significant
parts of the human genome, but most of these infectious agents do not
cause serious disease. Symbiosis literally means ‘living together,’ and
symbiotic partners can have good, bad, or pluripotent effects on hosts.
As the world passes a grim milestone, with more than 5 million people
dead from COVID-19, it is important to better understand viral
vulnerability. We should distinguish the viral agent driving the
pandemic, SARS-CoV-2, from the serious disease, COVID-19. Many people
who are infected with the virus are asymptomatic and never become sick.
Medical innovations—vaccines, tests, and new treatments—should reduce
collective fear of disease and death. But, the distribution of these
life-saving technologies is reinforcing medical inequality. As some
live in peace with SARS-CoV-2, many others still fear disease and death. |
コロナウイルス感染は望ましくないが、避けられないものだ。ウイルスを
「根絶」しようとする取り組みが失敗する中、安定した共存や共生進化を支える条件を考える機会が生まれている。敵対関係にある相手と死闘を繰り広げる可能
性が常に存在する、戦争に結びついたウイルス政治の枠組みから脱却すべき時だ。ウイルスは我々の周囲に遍在し、その残骸はヒトゲノムの重要な部分を構成す
るが、こうした感染因子のほとんどは深刻な疾患を引き起こさない。共生とは文字通り「共に生きる」ことを意味し、共生パートナーは宿主に対して良い影響、
悪い影響、あるいは多様な影響を与え得る。世界がCOVID-19による500万人以上の死者を記録した今、ウイルスの脆弱性をより深く理解することが重
要だ。パンデミックを引き起こすウイルス病原体であるSARS-CoV-2と、重篤な疾患であるCOVID-19は区別すべきだ。ウイルスに感染しても無
症状で、決して発症しない人々が大勢いる。ワクチン、検査、新治療法といった医療技術革新は、疾病と死に対する集団的恐怖を軽減するはずだ。しかし、これ
らの命を救う技術の分配は医療格差を助長している。一部の人々がSARS-CoV-2と平穏に共存する一方で、多くの人々は依然として疾病と死を恐れてい
る。 |
Social Distancing and Community |
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The Micropolitics of Social Distancing: Habit, Contagion and the Suggestive Realm Gay Hawkins Pages 113-127 |
The Micropolitics of Social Distancing: Habit, Contagion and the Suggestive Realm Gay Hawkins Pages 113-127 |
Social distancing foregrounds
interaction as the baseline of the social, the way in which it is
composed. In contrast to demands for human or technical conquest of the
virus, it involves forms of diplomacy and collaboration that make it a
critical mechanism for governing life under COVID. Social distancing is
a way of becoming together with others, with a virus and with finitude
that is fundamentally co-operative. The issue is: exactly how does
distancing become a mechanism for both composing and governing the
social? This chapter takes up this question by exploring two cases of
social distancing as distinct manifestations of action at a distance.
The first case explores how social distancing operates as a form of
technical and human infrastructure that regulates urban circulation
through the provocation of new habits. In this case social distancing
guides conduct by encouraging individuals to act on themselves and
their habits in order to realise wider biopolitical objectives. The
second case considers social distancing as evidence of the ‘suggestive
realm.’ This is what nineteenth-century French sociologist Gabriel
Tarde (1903) describes as a form of almost preconscious social
awareness predicated on the affective force of suggestibility and
imitation that shapes all interactions. |
社会的距離の確保は、相互作用を社会の本質的な基盤として浮き彫りにす
る。それは社会が構成される方法そのものだ。ウイルスに対する人間的・技術的な征服を求める主張とは対照的に、この距離確保は外交と協働の形態を伴い、
COVID下での生活を統治する重要な仕組みとなる。社会的距離の確保とは、他者やウイルス、有限性と共に在るための根本的に協力的である在り方だ。問題
は、距離の確保が如何にして社会を構成し統治するメカニズムとなるかである。本章はこの問いを、遠隔行動の異なる現れとして二つの事例から考察する。第一
の事例は、社会的距離の確保が新たな習慣の誘発を通じて都市の流通を規制する技術的・人的インフラとして如何に機能するかを探る。この事例では、社会的距
離が個人の自己と習慣への働きかけを促すことで行動を導き、より広範な生命政治的目標を実現する。第二の事例は、社会的距離を「示唆的領域」の証左として
考察する。これは19世紀フランス社会学者ガブリエル・タルド(1903)が、あらゆる相互作用を形作る暗示性と模倣の情動的力に基づく、ほぼ前意識的な
社会的認識の形態として記述したものである。 |
Visceral Publics and Social Power: Crowd Politics in the Time of a Pandemic Yasmeen Arif Pages 129-144 |
Visceral Publics and Social Power: Crowd Politics in the Time of a Pandemic Yasmeen Arif Pages 129-144 |
As the COVID pandemic raged on
in India, a massive protest movement mobilized against the ‘Farm Bills’
designed to introduce neoliberal policies into Indian farming, rapidly
becoming a nationwide movement, calling in worldwide support.
Strikingly, the massive gatherings of protestors over several months in
the outskirts of the capital took place in parallel with social
distancing measures and lockdowns. This chapter reads this event
against Agamben’s popular opinion about social distancing as a
biopolitical technique that signals the death of the political because
it disables the possibility of crowds. Proposing the ascendance of the
social in a biopolitical environment, the query that guides this
chapter is about how social collectivities surpass the power of
physical contagion, leading to another understanding of crowds,
politics, and governmental technique. |
インドでCOVIDパンデミックが猛威を振るう中、インド農業に新自由
主義政策を導入する「農業法案」に反対する大規模な抗議運動が組織された。この運動は急速に全国規模へと拡大し、世界的な支援を呼びかけた。注目すべき
は、首都郊外で数ヶ月にわたり続いた抗議者の大規模な集結が、社会的距離の確保やロックダウン措置と並行して行われたことだ。本章は、この出来事をアガン
ベンの「社会的距離」に関する通説——すなわち、群衆の可能性を無効化することで政治の死を告げる生命政治的手法——に照らして読み解く。生命政治的環境
下における「社会的」の台頭を提案しつつ、本章が導く問いは、社会的集団が物理的感染の力をいかに超越するか、そしてそれが群衆・政治・統治技術に対する
新たな理解へとどう至るかについてである。 |
Ideologies of Contagion and Communities of Life Vanessa Lemm Pages 145-159 |
Ideologies of Contagion and Communities of Life Vanessa Lemm Pages 145-159 |
This chapter offers a critical
discussion of the first reactions of philosophers and public
intellectuals to the pandemic from the rise of a new communism to the
hope for new Enlightenment. It questions the humanist and religious
underpinnings of ideologies of contagion and points toward the
possibility of communities of life that are immune against these
ideologies. |
この章では、新たな共産主義の台頭から新たな啓蒙への希望に至るまで、
哲学者や公共知識人がパンデミックに対して示した最初の反応を批判的に論じる。伝染病イデオロギーの人間主義的・宗教的基盤を問い直し、そうしたイデオロ
ギーに対して免疫を持つ生命共同体の可能性を提示する。 |
Pandemic Neoliberalism |
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Contradictions of the Bailout State Martijn Konings Pages 163-179 |
Contradictions of the Bailout State Martijn Konings Pages 163-179 |
The need for bailouts is often
depicted as a symptom of how incoherent neoliberalism is. However, such
dismissive interpretations fail to recognize how the reliance on
bailout logics has allowed policymakers to navigate dilemmas that had
previously seem intractable, which is what drove the transformation of
bailout policies from spectacular public rescues in the 1980s to the
far more systemically significant drip-feed bailout logic of low
interest rates and quantitative easing in the present. The COVID-19
crisis has made clear just how central the logic of bailouts has become
to the way contemporary Western societies work—they have become the
go-to option for dealing with the destabilizing effects of major
shocks, even when the source is external to the economic system. At the
same time, we are seeing the contradictions of this model of economic
governance. Those contradictions appear as an intensification of
tensions that had already become visible since the Global Financial
Crisis, when financial authorities increasingly perceived the
limitations of their policy toolkit. This chapter maps the trajectory
of the rise of the bailout state and takes the measure of its current
contradictions. |
救済措置の必要性は、しばしば新自由主義の矛盾の表れとして描かれる。
しかし、こうした軽視的な解釈は、救済論理への依存が政策立案者にとって、以前は解決不能と思われていたジレンマを乗り切る手段となった事実を見落として
いる。この点が、救済政策を1980年代の派手な公的救済から、現在の低金利や量的緩和といった、はるかにシステム的に重要な点滴式救済論理へと変容させ
た原動力である。COVID-19危機は、救済論理がいかに現代西洋社会の機能において中核的になったかを明らかにした。救済は、その原因が経済システム
外部にある場合でさえ、重大なショックによる不安定化効果に対処するための定番の選択肢となっている。同時に、この経済ガバナンスモデルの矛盾も顕在化し
ている。その矛盾は、金融当局が政策手段の限界を強く認識し始めた世界金融危機以降、既に目に見えていた緊張の激化として現れている。本章では、救済国家
の台頭の軌跡を辿り、その現在の矛盾を検証する。 |
The Neoliberal Virus Federico Luisetti Pages 181-200 |
The Neoliberal Virus Federico Luisetti Pages 181-200 |
Zoonoses and endemic diseases
proliferate as a consequence of the ruthless globalization of nature.
By losing its heterogeneity and situatedness, SARS-CoV-2 has become a
‘neoliberal virus’; it has reinforced neoliberalism’s pretense to
embody the logic of socio-natural evolutionary forces. Innocuous in its
ecological niche, in the context of the neoliberal world-ecology, the
peculiar reproductive happiness of SARS-CoV-2 means mad proliferation
and homicidal fury. |
人獣共通感染症と風土病は、自然の無慈悲なグローバル化の結果として蔓
延する。その多様性と局所性を失ったSARS-CoV-2は「新自由主義ウイルス」となった。それは新自由主義が社会自然の進化論的力を体現するふりを強
固にした。生態的ニッチでは無害な存在であるSARS-CoV-2だが、新自由主義的世界生態学の文脈において、その特異な繁殖的幸福は狂った増殖と殺戮
的な狂乱を意味する。 |
Pandemic Habitats |
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Biometric Re-bordering: Environmental Control During Pandemic Times Mark Andrejevic, Zala Volcic Pages 203-220 |
Biometric Re-bordering: Environmental Control During Pandemic Times Mark Andrejevic, Zala Volcic Pages 203-220 |
The multiplication and
reconfiguration of borders enabled by digital technology in response to
the COVID-19 pandemic provides a template for increasingly granular
form of control and governance. This chapter considers the ways in
which the first global pandemic of the smartphone era resulted in
strategies for securing mobility by allowing for the real-time
tailoring of individual rights to movement through space. These rights
could be curtailed in response to inferred bodily states captured by
distributed sensors and other verification systems. The result is that
the border is collapsed into the body. This collapse results in the use
of biometric monitoring and surveillance to customize the environment
in real time to canalize and govern circulation: doors are locked or
unlocked, turnstiles reconfigured, and elevators redirected. When our
bodies can be verified, monitored, and tracked by automated systems,
governance can operate on them directly through the environment.
However, this form of governance relies on the construction of
modulatable, customizable, and fully sensorized spaces: hence on the
development of augmented reality, whose informated overlay offers to
make physical space as customizable as its online counterparts. The
multiplication of borders and enclosures simultaneously blurs the line
between online and offline forms of control. |
デジタル技術によって可能となった国境の増殖と再構築は、COVID-
19パンデミックへの対応として、ますます細分化された統制とガバナンスの形態を提示している。本章では、スマートフォン時代の初の世界的パンデミック
が、空間内での移動に関する個人の権利をリアルタイムで調整可能とすることで、移動の安全を確保する戦略を生み出した過程を考察する。これらの権利は、分
散型センサーやその他の検証システムによって捕捉された身体状態の推定値に応じて制限され得る。その結果、境界は身体へと収縮する。この収縮は生体認証監
視を駆使し、環境をリアルタイムでカスタマイズして移動を導き統治する:扉の施錠・解錠、改札機の再構成、エレベーターの経路変更などだ。自動システムに
よって身体が検証・監視・追跡可能となれば、統治は環境を介して身体に直接作用し得る。しかしこの統治形態は、変調可能でカスタマイズ可能な完全センサー
化空間の構築に依存する。つまり拡張現実(AR)の発展に依存するのだ。その情報化されたオーバーレイは、物理空間をオンライン空間と同様にカスタマイズ
可能にする。境界と囲いの増殖は、同時にオンラインとオフラインの統制形態の境界線を曖昧にする。 |
Planetary Health and the Biopolitics of Home Miguel Vatter Pages 221-246 |
Planetary Health and the Biopolitics of Home Miguel Vatter Pages 221-246 |
The governmental responses to
COVID-19 have emphasized the home as perhaps the central place or space
through which to ‘shut down’ the spread of the virus. In this chapter,
I examine the discourse of planetary health as a function of a new
biopolitical and biolegal articulation of the idea of ‘home’ that
places at the center of concern questions related to planetary
habitability which are still in search of their critical idiom. The
chapter analyzes the category of habitability in light of biological
conceptions of life and its dialectical relation with its environment
or habitat. It suggests ways to think biopolitically about planetary
habitability, and it discusses the biolegal implications of
habitability in relation to modalities of control of mobility that have
emerged during the governance of the pandemic. |
COVID-19への政府対応は、ウイルスの拡散を「封じ込める」ため
の中心的な場所として家庭を強調してきた。本章では、惑星の健康に関する言説を、新たな生命政治的・生命法的な「家庭」概念の機能として検討する。この概
念は、未だ批判的表現を模索中の惑星の居住可能性に関する問題を核心に据えるものである。本章では、生命の生物学的概念と環境・生息地との弁証法的関係に
照らして、居住可能性というカテゴリーを分析する。惑星の居住可能性を生命政治的に考察する方法を示唆し、パンデミック統治下で出現した移動制御の様式と
関連して、居住可能性の生命法的な含意について論じる。 |
Creative Responses to COVID-19 Stephen Muecke Pages 247-259 |
Creative Responses to COVID-19 Stephen Muecke Pages 247-259 |
This chapter performatively
argues that creative or imaginative responses to COVID are not only
valid, but constitute the kinds of pragmatic acts that are carried out
by different kinds of actors involved in complex situations induced by
the pandemic. When COVID started to infect Australians, the author
responded to the invitation to imagine what it was like to be infected
and published Part I, ‘It Comes in Waves,’ in Academia Letters. It is a
fiction, ‘juxtapolitically’ (Berlant, The Female Complaint: The
Unfinished Business of Sentimentality in American Culture, Duke
University Press, 2008, 3) adjacent to other facts and fictions that
form and compose, and strive to come to terms with, the moving,
evolving COVID phenomenon. Writing the agencies of various human and
non-human actors into the text, letting these actors co-create the
aesthetic, the story finished with the imagined demise of the author.
Part II, ‘The Cure,’ was written as lockdowns were lifted, and explores
the pandemic through the common ‘resetting’ trope, that the
interruption afforded by COVID offered the opportunity to imagine a
different kind of world under the ‘new climatic regime’ (Latour, Down
to Earth: Politics in the New Climatic Regime, Polity, 2018a). It is
argued that aesthetics, mobilising the powers of myth as well as
fiction, is needed to achieve this reset as an aspect of a yet-to-be
realised ‘cure.’ |
この章は、COVIDに対する創造的あるいは想像的な反応が単に正当で
あるだけでなく、パンデミックによって引き起こされた複雑な状況に関わる異なる主体によって行われる実践的行為の一種を構成すると、パフォーマティビティ
によって論じる。COVIDがオーストラリア人を感染させ始めた時、筆者は感染した状態を想像するよう求められ、それに応じて『アカデミア・レターズ』誌
に第一部「それは波のように押し寄せる」を発表した。これはフィクションであり、他の事実や虚構と「並置的に」(Berlant, The
Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American
Culture, Duke University Press, 2008,
3)隣接しながら、流動的で進化するCOVID現象を形成・構成し、それとの折り合いをつけようとする試みである。様々な人間と非人間の行為主体をテキス
トに書き込むことで、これらの主体に美学を共創させ、物語は作者の想像上の死をもって完結した。第二部『治療』はロックダウン解除期に執筆され、パンデ
ミックを「リセット」という普遍的トロープを通じて考察する。COVIDがもたらした中断は、「新たな気候体制」下で異なる世界を構想する機会を提供した
のだ(ラトゥール『ダウン・トゥ・アース:新たな気候体制における政治』、ポリティ、2018a)。このリセットを実現するためには、神話と虚構の力を動
員する美学が必要であり、それは未だ実現されていない「治療法」の一側面であると論じられている。 |
Faculty of Philosophy, Complutense University of Madrid, Madrid, Spain Vanessa Lemm |
編集者情報 |
Alfred Deakin Institute for Citizenship and Globalisation, Deakin University, Melbourne, Australia Miguel Vatter |
★番外
Managing
Internationally Mobile Bodies in a World on Hold: Migration, Tourism,
and Biological Citizenship in the Context of COVID-19 Chapter First Online: 20 June 2021 pp 119–124 Cite this chapter |
Managing Internationally Mobile
Bodies in a World on Hold: Migration, Tourism, and Biological
Citizenship in the Context of COVID-19 Chapter First Online: 20 June 2021 pp 119–124 Cite this chapter |
The novelty and severity of the
virus and the ease with which COVID-19 is transmitted have led to
far-reaching and unprecedented international travel restrictions. This
chapter focuses on the ways in which national governments scrambled at
a moment of unprecedented crisis to manage different forms of
international mobility on which they have grown increasingly dependent
over the last decades. It uses the concept of ‘biological citizenship’
as a lens through which to explore how the COVID-19 pandemic offers new
perspective on age-old political dilemmas of controlling the spread of
contagion and its management. Through that lens, the emergence of novel
spatio-relational configurations of ‘biological trust’ in the form of
bubbles, bridges, and corridors; biological risk loopholes legitimizing
the resumed movement of ‘high value’-‘low volume’ flows; and
biologically inclusive regularizations policies can be seen. The
chapter argues for the need to make increasingly visible the ways in
which our biological identities articulate with our political
identities in a highly globalized world. |
このウイルスの新規性と深刻さ、そしてCOVID-19の伝播の容易さ
が、広範囲にわたる前例のない国際的な渡航制限をもたらした。本章では、各国政府が前例のない危機的状況下で、過去数十年にわたり依存度を高めてきた異な
る形態の国際的な移動を管理するために、いかに慌ただしく対応したかに焦点を当てる。COVID-19パンデミックが、伝染病の拡散抑制とその管理という
古くからの政治的ジレンマに新たな視点をもたらす過程を考察するレンズとして、「生物学的市民権」という概念を用いる。このレンズを通して、バブル・ブ
リッジ・回廊といった新たな空間関係構成による「生物学的信頼」の出現、「高価値」・「低量」移動の再開を正当化する生物学的リスクの抜け穴、そして生物
学的に包括的な正規化政策が浮かび上がる。本章は、高度にグローバル化した世界において、我々の生物学的アイデンティティが政治的アイデンティティとどの
ように結びつくかを、より可視化する必要性を主張する。 |
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-70179-6_15 |
★
Cryopolitics: Frozen Life in a Melting World. Edited by Joanna Radin and Emma Kowal, The MIT Press. 2017 |
「クライオポリティクス:溶けゆく世界における凍結生命」ジョアンナ・ラディンとエマ・コワル編MITプレス刊2017年 |
The social, political, and cultural consequences of attempts to cheat death by freezing life. As the planet warms and the polar ice caps melt, naturally occurring cold is a resource of growing scarcity. At the same time, energy-intensive cooling technologies are widely used as a means of preservation. Technologies of cryopreservation support global food chains, seed and blood banks, reproductive medicine, and even the preservation of cores of glacial ice used to study climate change. In many cases, these practices of freezing life are an attempt to cheat death. Cryopreservation has contributed to the transformation of markets, regimes of governance and ethics, and the very relationship between life and death. In Cryopolitics, experts from anthropology, history of science, environmental humanities, and indigenous studies make clear the political and cultural consequences of extending life and deferring death by technoscientific means. The contributors examine how and why low temperatures have been harnessed to defer individual death through freezing whole human bodies; to defer nonhuman species death by freezing tissue from endangered animals; to defer racial death by preserving biospecimens from indigenous people; and to defer large-scale human death through pandemic preparedness. The cryopolitical lens, emphasizing the roles of temperature and time, provokes new and important questions about living and dying in the twenty-first century. |
生命を凍結することで死を欺こうとする試みがもたらす社会的、政治的、文化的な帰結。 地球温暖化が進み極地の氷冠が溶ける中、自然発生する寒冷はますます希少な資源となっている。同時に、保存手段としてエネルギー集約型の冷却技術が広く利 用されている。凍結保存技術は世界の食糧供給網、種子・血液バンク、生殖医療、さらには気候変動研究に用いられる氷河コアの保存さえ支えている。多くの場 合、こうした生命凍結の実践は死を欺こうとする試みである。低温保存技術は市場や統治・倫理体制の変容、さらには生と死の関係そのものに変革をもたらし た。『クライオポリティクス』では、人類学・科学史・環境人文学・先住民研究の専門家たちが、技術科学的手法による寿命延長と死の延期がもたらす政治的・ 文化的帰結を明らかにする。 寄稿者らは、低温がどのように、そしてなぜ利用されてきたかを検証する。具体的には:- 人間の全身を凍結することで個人の死を遅延させること- 絶滅危惧種の組織を凍結することで非人間種の死を遅延させること- 先住民の生物試料を保存することで人種的死滅を遅延させること- パンデミック対策を通じて大規模な人間の死を遅延させること 温度と時間の役割を強調するクライオポリティクスの視点は、21世紀における生と死について、新たかつ重要な問いを提起する。 |
Contributors Warwick Anderson, Michael Bravo, Jonny Bunning, Matthew Chrulew, Soraya de Chadarevian, Alexander Friedrich, Klaus Hoeyer, Frédéric Keck, Eben Kirksey, Emma Kowal, Joanna Radin, Deborah Bird Rose, Kim TallBear, Charis Thompson, David Turnbull, Thom van Dooren, Rebecca J. H. Woods |
寄稿者 ワーウィック・アンダーソン、マイケル・ブラボー、ジョニー・バニング、マシュー・クルルー、ソラヤ・デ・チャダレヴィアン、アレクサンダー・フリード リッヒ、クラウス・ホーイヤー、フレデリック・ケック、エベン・カークシー、エマ・コワル、ジョアンナ・ラディン、デボラ・バード・ローズ、キム・トール ベア、チャリス・トンプソン、デビッド・ターンブル、トム・ヴァン・ドゥーレン、レベッカ・J・H・ウッズ |
https://mitpress.mit.edu/9780262035859/cryopolitics/ |
|
リ ンク
文 献
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CC
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CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099